Kansainvälisten ilmailumääräysten mukaan lentäjän pitää olla täysin toimintakykyinen siinä vaiheessa, kun hän ilmoittautuu lentotyöhön, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailulääkäri Jukka Terttunen.
Ilmoittautuminen tapahtuu kohdemaasta riippuen tuntia tai puolta tuntia ennen lennon lähtöä.
Jos ilmoittautumisen jälkeen käy ilmi, että lentäjä ei ole lentokuntoinen, silloin järjestelmä ei Terttusen mukaan enää tunne armoa.
– Tämä on tässä ihan ratkaiseva tekijä. Jos on ylitetty raja, sen jälkeen mitään ei ole tehtävissä.
Lentokapteeni irtisanotaan
Finnair on ilmoittanut irtisanovansa keskiviikkoisesta ilmaliikennejuopumuksesta epäillyn lentokapteenin.
Jos lentäjän alentunut toimintakyky olisi käynyt ilmi ennen ilmoittautumista lennolle, silloin lentäjä olisi Terttusen mukaan ohjattu tukiohjelmaan ja hoidon piiriin. Tästä syystä Trafin ilmailulääkärin mukaan suomalaislentäjien kiinni jääminen päihteiden käytöstä lennolle ilmoittauduttuaan on "hurjan harvinaista".
– Ammattilentäjät tietävät, että jos on päihdeongelmia tai muita vaivoja, he saavat siihen hoidon ja tuen. Eikä niistä ongelmista rangaista.
Päihdehoidossa vuosittain 5-10 lentäjää
Päihdeongelmien, usein juuri alkoholin, vuoksi hoidossa ja seurannassa olevia lentäjiä Terttunen arvioi olevan vuositasolla viidestä kymmeneen.
– Lentäjillä on vastuu ilmoittaa asiasta, ja heille on tarjolla monia ohjelmia kaikkiin sairauksiin ja vammautumisiin.
Terttusen mukaan kaikki lentäjät Suomessa käyvät vähintään vuosittain erilaisissa lääketieteellisissä kontrollikäynneissä.