Aika-ajojen erikoismies Jarno Trulli katsoo Turkin GP:n aloittaneen uudenlaisen ajanjakson formula ykkösissä.
Aika-ajojen merkitys on vähentynyt dramaattisesti tällä kaudella, kun Pirellin nopeasti kuluvat renkaat ovat nostaneet onnistuneen varikkotaktiikan ratkaisevaan asemaan.
- Kuten kaikissa asioissa elämässä on vuoden 2011 muutoksilla hyvät ja huonot puolensa, Trulli toteaa Repubblica-lehden kolumnissaan.
- Hyvät puolet ovat jännittävämmät ja näyttävämmät kisat, joista yleisö näyttää pitävän. Huonot puolet ovat se, että grand prix't ovat hieman huonommin ymmärrettävissä ja, Istanbulista lähtien, minä kutsun tilannetta "aika-ajojen lopuksi", Trulli sanoo.
Paalupaikkamies Sebastian Vettel nousi pois autostaan kesken Turkin GP:n aika-ajojen, vaikka hänellä olisi ollut vielä mahdollisuus yhteen nopeaan kierrokseen. Ferrarin Felipe Massa puolestaan jäi suosiolla ilman kierrosaikaa päätösosiolla, jotta säästi renkaitaan.
- Näimme ensimmäistä kertaa tällä kaudella, että selviydyttyään aika-ajon päätösosiolle kuljettajat ja tallit, sen sijaan että yrittäisivät napata paalupaikan pois toisilta, tekivät mieluummin laskelmiaan ja olivat tyytyväisiä. Kärkikaverit tekivät kierrosajan ja lopettivat sen jälkeen. Muut, ne jotka yleensä piristävät taistelua, tekivät yhden yrityksen ja lopettivat ensimmäisen virheen jälkeen, Trulli toteaa.
Trulli ei kuitenkaan halua omalla suullaan tuomita sääntömuutoksia.
- Jotkut ovat sitä mieltä, että toimiva kaava on pilattu. Minä en halua sanoa niin. Minä vain havainnoin, että säännöt ovat nämä ja kuljettajien pitää sopeutua niihin.
(MTV3)