Tavaratalon Lucian päivän kampanja jouduttiin keskeyttämään viharyöpyn vuoksi Ruotsissa. Nyt vihaa vastustetaan somekampanjan voimin.
Åhléns-tavaratalon Lucian päivän kampanjasta nousi Ruotsissa kohu, kun kampanjan mainoksessa Lucia-neitona esiintyi nuori tummaihoinen poika.
Kampanja herätti vihaisen palautteen ryöpyn ja se on herättänyt keskustelua vihapuheesta Ruotsissa.
Monet vaikuttajat, esimerkiksi maan kulttuuriministeri Alice Bah Kuhnke ovat julkaisseet itsestään kuvan Luciana sosiaalisen median palveluissa osoittaakseen tukensa vihan kohteena olleelle pojalle.
– Rakkaus ja kunnioitus. Se ei ole niin vaikeaa, Kuhnke kirjoitti kuvansa yhteydessä Instagramissa.
Ruotsalaiset ovat alkaneet julkaista kuvia #jagärlucia-hashtagilla. Tavoitteena on osoittaa, että kuka tahansa voi olla Lucia – ihonväriin tai sukupuoleen katsomatta.
Vanhemmat pyysivät poistamaan kuvan
Pojan Lucia-kuva jouduttiin poistamaan Åhlénsin sivuilta asiattomien kommenttien vuoksi. Pojan vahemmat pyysivät maanantaina, että kuva poistettaisiin.
– Monille maahanmuuttajille sanotaan Ruotsissa, että pitäisi sopeutua Ruotsalaisiin tapoihin, mutta kun niin tekee, kohtaa vaan vihaa, kiteytti yksi pojan sukulaisista Aftonbladetille.