Sekä ostajan että myyjän oikeudet ja velvollisuudet on määrätty kuluttajansuojalaissa. Siihen onkin hyvä tukeutua ongelmatilanteessa.
Kuluttajana sinun velvollisuutesi on maksaa tuote kokonaan ja ajallaan. Myyjän velvollisuus taas on toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana. Tuote on virheellinen, mikäli
– tuote ei sovellu käyttötarkoitukseen, johon se on myyty. Tämä voi tarkoittaa sitä, että tuote on rikki tai muuten viallinen.
– tuote ei vastaa myyjän antamaa kuvausta.
– tuote on pakattu huonosti tai riittämättömästi.
– tuotteen kestävyys ei ole samaa luokkaa kuin on kohtuullista olettaa.
Tällaisessa tapauksessa on syytä ottaa yhteyttä myyjään ja neuvotella korvauksesta. Älä viivyttele huomattuasi virheen, vaan marssi myyjän pakeille vähintään kahden kuukauden sisällä siitä, kun olet huomannut virheen. Hyvitys ei automaattisesti ole kaupan purku ja rahojen palautus, vaan se voi olla myös tuotteen vaihto, korjaus tai hinnan alennus.
Käänny kuluttajaneuvojan puoleen, mikäli et pääse myyjän kanssa sopuun. Häneltä saat henkilökohtaisia neuvoja ja apua sovitteluun. Mikäli tilanne ei vieläkään ratkea, voit valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Käsittelyaika voi kuitenkin olla pitkä, eivätkä kaikki tapaukset suinkaan ratkea ostajan hyväksi. Viimeinen keino on oikeusjuttu, mutta se voi tulla kalliiksi. Harkitse siis huolella, onko riitatilanne todella sen arvoinen.
Voit tutustua kuluttajansuojakiin täällä.
Lue myös:
(MTV LIFESTYLE)