Turkulainen Veli-Matti Aalto-Setälä kehottaa vanhempia tarkastamaan lastensa Jopo-pyörän rungot. Veli-Matin nyt 14-vuotias poika kärsii edelleen hammasongelmista, kun ajopeli katkesi kahtia kesken koulumatkan. Kyseessä on Jopo3 -malli, jota valmistettiin vuosina 2009-2013.
Seiskaluokkalainen oli polkemassa viime keväänä koulusta kohti mummolaa noin vuoden käytössä olleella pyörällä.
– Siinä viimeisellä hiekkatiellä, alamäessä, pyörä katkesi täysin varoittamatta keskeltä kahtia. Kaikki kävi niin nopeasti, ettei poika saanut edes käsiä suojaksi, vaan hän putosi tiehen suoraan naamalleen. Hetkeksi aikaa lähti taju, mutta poika kykeni nousemaan maasta itse ja kävelemään verisenä loppumatkan mummolaan, isä kertoo.
Poika sai ruhjeita kasvoihin ja eri puolille kehoa. Pahimmat vauriot tulivat suun alueelle. Molemmat etuhampaat katkesivat juuresta ja menivät ylähuulen läpi. Etuhampaat eivät irronneet kokonaan, vaan jäivät pehmytkudokseen kiinni.
Etuhampaat ovat edelleen kipeät ja pureskelu ei onnistu. Isän mukaan lääkärit ovat sanoneet, että hampaat saattavat haitata nyt 14-vuotiaan elämää loppuiän. Lopullisten implanttien laittoakin joutuu odottamaan parikymppiseksi.
SM-tasolla koripalloa pelaava poika joutuu käyttämään hammassuojia.
– Onneksi alusta ei ollut asvalttia, vaan hiekkaa. Olisi voinut käydä paljon pahemmin. Aalto-Setälä huokaa MTV Uutisten haastattelussa.
"Kaikki nuoret keulivat pyörällä"
Vanhemmat ottivat onnettomuuden jälkeen Jopon valmistajaan Helkamaan yhteyttä kertoakseen, että vaarallisia pyöriä on liikkeellä. Samalla tehtiin tuotevastuuhakemus, jossa vaadittiin tapaturmasta korvauksia.
Pyörän katkeamisesta ensimmäisenä kertoneen Ylen haastattelema Helkama Veloxin toimitusjohtaja Tero Valkonen sanoo, että Jopoista on tullut kymmenkunta palautetta. Valkonen korostaa Ylelle, että vuosina 2009-2013 valmistettujen Jopo3-pyörien rungot on tarkoitettu kaupunkiajoon, ei esimerkiksi temppuiluun tai keulimiseen.
Viime syksynä helkamavelox.fi -sivustolle ilmestyi tiedote, jossa kerrottiin, että 2009-2013 välillä alumiinista valmistetuissa Jopo3 -pyörien rungoissa on havaittu satunnaisia murtumia väärästä käyttötavasta johtuen.
Pojankin pyörällä oli ajeltu eturengas ilmassa joitain kertoja. Isä-Aalto-Setälä ei silti niele pyörävalmistajan selityksiä alumiinirungosta ja keulimisesta.
– Kaikki lapset ja nuoret keulivat pyörillä. Jopot ovat nuorisopyöriä, eikä kenellekään tule mieleen, ettei niillä saisi keulia. Eikä sitä ole missään ilmoitettu, outo väite.
Hiljentämisrahaa
Aalto-Setälät pyysivät aluksi korvauksia tapahtuneesta. Pyörävalmistaja tarjosi heille lakimiehen kautta vahingonkorvausta. Korvauksen yhtenä ehtona oli, ettei tapauksesta saa kertoa kenellekään.
– Riitelyyn erikoistunut juristi yritti saada minut allekirjoittamaan paperin, jossa luki, etten saa hiiskua tästä kenellekään missään, ikinä. Siinä kohtaa huomasin, etteivät he aio tiedottaa tästä.
Aalto-Setälä sanoo päättäneensä heti, ettei perhe ota vastaan hiljentämisrahaa. Hän haluaa kertoa tapauksesta ennen kaikkea siksi, että mahdolliset vakavammat onnettomuudet saataisiin estettyä.
Korvausasiat hoidettiin vakuutusyhtiön kanssa.
Aalto-Setälä kertoo, että Ylen jutun julkaisun jälkeen häneen otti yhteyttä naishenkilö, jolla oli kerrottavanaan lapsestaan samanlainen tarina. Nainen oli kertonut Aalto-Setälän mukaan tehneensä asiasta rikosilmoituksen ja ilmoittaneensa Helkamalle. Pyörävalmistajalta ei naisen mukaan tullut koskaan vastausta.
Valitukset tutkittu
Välillä piti tarttua taskulaskimeenkin, kun pyörävalmistaja kertoi keskusteluissa perheen kanssa, että Jopo on testattu kestämään kymmenen miljoonaa kovaa iskua. Aalto-Setälän perheessä Jopo on ollut vuoden päivät kymmenisen minuuttia kestävän koulumatkan kulkupeli.
– Laskin, että pojan olisi päivässä täytynyt keulia pyörällä yli 50 000 kertaa. Sekunnissa 55 kertaa. Aika kovan suorituksen olisi saanut tehdä, Isä sanoo.
Toimitusjohtaja Valtonen kertoo Ylen haastattelussa, että kaikki Jopoista tulleet valitukset on tutkittu tarkasti. Valtaosalle käyttäjistä ei ole aiheutunut vaaraa. Valtonen myös korostaa, että kaikkien alumiinirunkoisten pyörien rungot väsyvät väärässä käytössä.
Vuoden 2013 jälkeen Jopojen rungot on valmistettu teräksestä.
Pyöräilyinto katosi
– Tässä ei olla julkisuuden tai rahan perässä. Haluaisin, että ihmiset tarkistaisivat Joponsa, ettei sattuisi lisää näitä onnettomuuksia.
Isä sanoo pitävänsä hyvin vastuuttomana sitä, että pyörävalmistaja ei kerro vaarallisesta pyörästä kuluttajille. Samalla hän pohtii, olisiko silloin tultu avoimesti julkisuuteen, jos joku olisi menettänyt onnettomuudessa henkensä?
Aalto-Setälän nuorempi polvi polkee edelleen, mutta ei niin paljon kuin ennen.
– Kyllä nuori mies koko ajan muistaa tapahtuman. Tulee sellainen pelko, että mikä tahansa pyörä saattaa katketa alta.