MTV Uutisten haastattelema nainen hämmentyi saamastaan kiristyskirjeestä, koska hänellä ei ole ollut hoitosuhdetta Vastaamossa. Psykoterapiakeskuksen tietosuojaselosteesta ilmenee, että asiakkaan tilanteesta voidaan kirjata "lyhyt kuvaus" jo ensimmäisen ajanvarauksen yhteydessä.
Nainen soitti Vastaamon asiakaspalveluun keväällä 2018. Hänen tarkoituksenaan oli hakeutua Turussa terapiaan ja löytää itselleen sopiva terapeutti. Puhelinsoittoa pidempää asiakkuutta ei kuitenkaan syntynyt.
– Soitin tuolloin asiakaspalveluun ja kerroin mistä on kysymys. Asiakaspalvelussa otettiin ylös henkilötietoni ja kysyttiin silloisesta elämäntilanteestani. Toki nämä alkutiedotkin sisälsivät arkaluontoista, henkilökohtaista tietoa elämästäni. Minulle sovittiin konsultaatiokäynti, jonka jouduin perumaan paniikkihäiriöni takia. Sain myöhemmin apua muualta, joten minusta ei tullut Vastaamon asiakasta, nainen kertoo MTV:lle.
Niinpä naisen hämmästys oli suuri, kun myös hänen sähköpostiinsa kilahti Vastaamon asiakkaille tuttu kiristysviesti. Näin tapahtui, vaikka varsinaista hoitosuhdetta ei koskaan muodostunutkaan.
Kiristysviestin jälkeen häntä on jäänyt epäilyttämään, mitä kaikkea Vastaamossa kirjattiin ylös ajanvarauksen yhteydessä. Hän ei ole saanut asiaan vastausta keskuksen ruuhkautuneesta asiakaspalvelusta.
Vastaamon tietosuojaselosteessa todetaan, että yhteystietoja ja laskutustietoja käsitellään erillään hoidollisista potilastiedoista. Ajanvarauksen yhteydessä kerätään muun muassa asiakkaan nimi, henkilötunnus, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja kotiosoite, toive halutusta palvelumuodosta ja lyhyt kuvaus asiakkaan tilanteesta.
Selosteessa ei tarkemmin määritellä, mitä "lyhyt kuvaus" tarkoittaa.
Lue myös: Tietomurto vei "psykoterapiapalveluiden Onnibussilta" kymmenientuhansien ihmisten tiedot
Ensimerkintä ajanvarauksesta
MTV Uutiset kysyi asiakkaan alkutietojen kirjaamiskäytännöistä Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahrilta.
Hänen mukaansa yhteyttä ottaneen henkilön arkaluontoisia elämäntilannetietoja ei ajanvarauksen yhteydessä kirjata laajemmin ylös. Kahrin mukaan näin tapahtuu vasta, jos ja kun terapeutti kohtaa asiakkaan ensimmäistä kertaa.
– Ensimmäinen ajanvaraus on siis se kohta, kun asiakasrekisterimerkintä luodaan. Nimi- ja osoitetiedot tarvitaan jo ihan laskutussyistäkin. Jos ihminen vain soittaa Vastaamoon, mutta ei sovi ajanvarausta, niin silloin mitään tietoja ei oteta ylös, hän sanoo.
Vaikka varsinaista terapeuttisuhdetta ei myöhemmin syntyisikään, ajanvarauksen yhteydessä otetut tiedot jäävät Vastaamon asiakastietorekisteriin – kuten MTV:n haastatteleman naisen tapauksessa.
Kuinka kauan tällaisia tietoja säilytetään Vastaamossa, siihen Kahri ei osaa antaa vastausta.
Näin säilytys määritellään
Tietosuojaselosteensa mukaan Vastaamo säilyttää henkilötietoja “niin kauan kuin henkilötiedon käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista, esimerkiksi asiakassuhteen voimassaolon ajan ja nimenomaisen lainsäädännön antaman säilytysajan perusteella.”
Lisäksi selosteessa mainitaan, että tietojen säilyttämisen tarpeellisuutta arvioidaan säännöllisesti sovellettavan lainsäädännön mukaisesti.
Käytännössä eri asiakasrekisterien pitäjien täytyy itse perustella henkilötietojen säilytysajat ja käyttötarkoitukset, sillä tietosuoja-asetuksessa ei ole määritelty tarkkoja henkilötietojen säilytysaikoja.
Kun henkilötietoja ei enää tarvita, ne tulee lain mukaan anonymisoida tai poistaa.
Lue myös: Nyt puhuu Vastaamosta potkut saanut toimitusjohtaja: "Olen syvästi pahoillani"
"Voin kuvitella epätoivon"
MTV:n haastattelema nainen painottaa, että ajatus omien tietojen leviämisestä on hänestä hyvin epämiellyttävä, vaikka hänestä ei virallisia hoitosuhdetietoja Vastaamoon olekaan kertynyt.
– Muistelen, että ajanvarauskeskustelu oli asiallinen, mutta jo senkin aikana minulta kysyttiin ja ehdin toki kertoa kertoa paljon yksityiselämästäni, nainen kertoo.
Luottokiellon tekemisestä ja pankkikorttien uusimisesta on koitunut hänelle aikaavievä ja turhauttava operaatio. Hän huomauttaa, että kiristäjän tai kiristäjien viesti on “ihon alle menevä ja erittäin hyvällä suomen kielellä kirjoitettu”, toisin kuin monet muut huijauskalasteluviestit.
– Voin vain kuvitella ihmisten epätoivon tällä hetkellä. Olisin toivonut, että Vastaamo olisi ollut ihmisiin aktiivisemmin yhteydessä ja tiedottanut tarkemmin tapahtuneesta. Uskon, että tämä olisi voitu hoitaa paremmin, nainen sanoo.
Hän kiittelee suuresti tietovuotoapu.fi -sivustoa, josta tietomurron uhreiksi joutuneet tai sitä epäilevät ovat voineet käydä tarkistamassa oman tilanteensa. Sivuston mukaan hänen tietojaan ei toistaiseksi ole julkaistu verkossa, vaikka hän onkin saanut kiristysviestin.
Vastaamossa asioineilla on myös tietosuojalainmukainen oikeus saada tietää, mitä heistä on psykoterapiakeskuksen rekisteritietoihin kirjattu.
Lue myös: Onko juuri sinun potilastietojasi vuodettu Vastaamon tietomurrossa? Tämä nettisivu voi auttaa
Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Kahri painottaa, että Vastaamon näkökulmasta tilanne on erittäin ikävä ja hankala.
– Tämä aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ihmisille. Olemme hyvin pahoillamme, että tämä tilanne on päässyt syntymään. Olemme pyrkineet resursoimaan henkilökuntaamme siten, että asiakaspalvelunumeroihin saadaan vastaamaan mahdollisimman paljon työntekijöitä, Kahri sanoo.
Hän muistuttaa, että asiakkaat voivat olla yhteydessä omiin terapeutteihinsa ja hankkia heiltä keskusteluapua kriisiinsä. Näistä käynneistä asiakkaita ei veloiteta.
Kymmenien tuhansien asiakkaiden tietoihin kohdistunut tietomurto tuli ilmi keskiviikkona. Keskusrikospoliisi tutkii tapausta.
MTV Uutisten haastattelema nainen esiintyy jutussa nimettömänä aiheen arkaluontoisuuden vuoksi.