VTV:n mukaan merkittäviä suunnittelutyön kustannussäästöjä ei ole havaittu ainakaan vielä.
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) pitää hankeyhtiömallia ratainvestointien suunnittelussa ongelmallisena valtiontalouden kannalta, vaikka nykyiset hankeyhtiöt Turun Tunnin Juna, Suomi-rata ja Itärata ovat toimineet sen mukaan tehokkaasti.
VTV selvitti, miten hyvin hankeyhtiömalli tukee ratayhteyksien suunnittelun tarkoituksenmukaisuutta, tehokkuutta ja tavoitteiden saavuttamista.
Valtiontalouden näkökulmasta VTV ei suosittele hankeyhtiöitä rataverkon suurten investointien suunnitteluun. Sen mukaan hankeyhtiömallilla ei ole vielä havaittu syntyneen merkittäviä suunnittelutyön kustannussäästöjä.
– Vaikka hankeyhtiöiden suunnittelutehtävä ja -rooli olikin määritelty selkeästi, niiden muuhun tehtävänkuvaan oli jäänyt jonkin verran tulkinnanvaraa. Lisäksi Väylävirastolle on syntynyt ennakoimatonta lisäsuunnittelun tarvetta ja velvoitteita, todetaan tiedotteessa.
VTV kiinnittää huomiota myös siihen, että Suomen lainsäädäntö ei tunnista hankeyhtiötä valtion rataverkon suunnittelijana.
Lue myös: Turun tunnin juna -hankkeessa löydetty säästömahdollisuuksia
VTV pitää riskejä merkittävinä
VTV pitää hankeyhtiömallin riskejä ratainvestointien suunnittelussa valtion kannalta merkittävinä. Tarkastuskertomuksesta selviää, että virasto pitää ongelmallisena esimerkiksi sitä, että kolmen suuren ratahankkeen rinnakkainen suunnittelu on sitonut suuren määrän valtion rahoitusta, eikä valtio ollut päättänyt esimerkiksi kaikkien ratayhteyksien linjausvaihtoehtoja tai selvittänyt ratojen suunnittelusta Väylävirastolle aiheutuvia velvoitteita ennen suunnitteluvastuun antamista hankeyhtiöille.
VTV suosittaa, että valtioneuvoston tulisi harkita tarkkaan hankeyhtiöiden käyttöä ratahankkeiden suunnittelun rahoitus- ja organisaatiomuotona ja perustella tekemänsä valinnat läpinäkyvästi. Ennen suurten ratahankkeiden toteutusta valtioneuvoston tulisi päättää suuret asiat, kuten ratalinjaukset ja varmistaa merkittävien riskien hallinta.