Tutkijat uskovat: Malesian turmakoneen pilotti ohjasi konetta loppuun asti – paineenalennus aiheutti nopean kuoleman kaikille matkustamossa olleille

Julkaistu 12.07.2019 10:31

MTV UUTISET – JUTTA HALMINEN

Malesia Airlinesin lennon MH370 pilotilla oli kontrolli koneesta loppuun asti, kerrotaan Telegraphissa. Tutkijoiden suorittama data-analyysi näyttää siltä, että mereen putoaminen oli murha-itsemurha.

Uusi tieto viittaa siihen, että pilotti oli kliinisesti masentunut avioeron takia, mikä aiheutti sen, että hän tukehdutti matkustajat ja ohjasi koneen mereen.

MH370 oli matkalla Kuala Lumpurista Pekingiin maaliskuussa 2014, kyydissään 239 matkustajaa, kun se katosi. Katoamisesta tuli yksi maailman suurimmista ilmailumysteereistä.

Ranska tutkii edelleen turmaa

Viime vuoden heinäkuussa tutkijat julkistivat 495-sivuisen raportin, sanoen, että koneen kontrollia manipuloitiin tarkoituksellisesti saadakseen se pois kurssista. He eivät kuitenkaan pystyneet kertomaan, kuka on syyllinen.

Ainoa maa, joka tutkii edelleen turmaa, on Ranska, jossa yritetään selvittää kolmen ranskalaisen matkustajan, vaimon ja kahden lapsen kuolemia. Ghyslain Wattrelos, aviomies ja lasten isä, tapasi tuomarit keskiviikkona.

Le Parisien -lehden mukaan tuomarit kertoivat miehelle, että Boeing oli lopulta myöntänyt heille pääsyn toukokuussa tärkeisiin lentotietoihin lentokoneen valmistajan pääkonttorissa Seattlessa.

– Menee vuosi ennen kuin kaikki data on käyty läpi, eikä mikään anna lupaa väittää, että pilotti olisi syyllinen, asianajaja Marie Dose sanoo.

Kuitenkin ranskalaisten tutkijoiden mukaan joku oli ohjauskepin takana, kun kone hajosi Intian valtamereen. Tutkimus viittaa siihen, että joku ohjasi konetta loppuun asti.

– Tiettyjä käännöksiä on voinut tehdä tällä koneella vain manuaalisesti. Joku ohjasi konetta, tutkijat sanovat.

Tutkijoiden mukaan mikään ei viittaa siihen, että kukaan ulkopuolinen pääsi ohjaamoon.

Matkustajat kuolivat nopeasti

Atlantti-lehden haastattelema sähköinsinööri sanoo, että lentokoneen paineenalennuksen jälkeen pilotti luultavasti teki jotain, joka "nopeutti paineenalennuksen vaikutuksia ja aiheutti nopean kuoleman kaikille matkustamossa olleille".

Lentokoneessa olevat happimaskit suunniteltiin kestämään vain 15 minuuttia hätätilanteessa, jossa kone on alle 13 000 jalan korkeudessa.

Matkustajat olivat tajuttomia muutaman minuutin kuluessa ja kuolivat rauhallisesti ilman tukehtumista tai hapen haukkomista. Tutkijoiden mukaan myös pilotti oli tajuton, kun kone tuhoutui Intian valtamereen.  

Tuoreimmat aiheesta

Malesialaiskone