Kansainvälinen autoliitto FIA on ryhtynyt pikaisin toimenpiteisiin takasiipien sääntöjenvastaisia ratkaisuja kohtaan, uutisoi italialainen F1-sivusto.
Auto Racer -sivuston tietojen mukaan FIA on jälleen Australian GP:n yhteydessä puuttunut jo vuosia jatkuneisiin epäselvyyksiin takasiipien joustavuudessa.
Red Bull esitti jo viime kaudella epäilyksiä sääntörajat ylittävästä takasiiven taipuisuudesta muita kärkitiimejä kohtaan. Tallin tekninen johtaja Pierre Wache nosti asian jälleen esiin Bahrainin talvitestien yhteydessä.
– Se jatkuu yhä. Luulen, että Ferrari ja McLaren käyttävät edelleen mini-DRS:ää, Wache kommentoi.
F1-säännöissä takasiiven taipumiselle ilmanvastuksesta on asetettu raja-arvot, joita mitataan painojen avulla. Taipuva takasiipi toimii avattavan takasiiven eli DRS:n tavoin vähentäen autoon kohdistuvaa ilmanvastusta ja siten lisäten vauhtia suorilla.
Auto Racerin mukaan FIA tutki laittomien takasiipien toimintaa pienoiskameroilla Australian GP:n perjantaiharjoituksissa.
– FIA:lla on nyt epäilyksiä, että tiimit ovat jo nyt ylittäneet aiempien rajoitusten testitulokset, sivusto uutisoi.
FIA on sivuston tietojen mukaan tiukentamassa takasiipiä koskevaa sääntötulkintaansa Kiinan GP:n teknisiin ohjeisiin. Tähän sallitun kahden millimetrin jouston sijaan takasiipi saisi taipua vain puoli milliä.