Amerikkalaisen lentoyhtiön United Airlinesin toimitusjohtaja Oscar Munoz ei aio erota matkustajan riepottelusta syntyneen kohun vuoksi. Asiasta kertoi BBC.
Yhtiö on kuitenkin pyytänyt uudelleen anteeksi tapausta, jossa mies poistettiin yhtiön koneesta väkivaltaisesti. Munoz lupaa, että yhtiö tarkastelee käytäntöjään.
Oscar Munoz kertoi tuntevansa häpeää tapahtuneen johdosta ja vannoi, ettei sama tule toistumaan.
– Minua häiritsee yhä, mitä tällä lennolla tapahtui ja pyydän syvästi anteeksi asiakkaalta, joka poistettiin väkisin, sekä kaikilta muilta lennolla olleilta, Munoz sanoi.
– Me otamme täyden vastuun ja pyrimme korjaamaan tilanteen.
Erovaatimuksia toimitusjohtaja kommentoi ABC:n Good Morning America -ohjelmassa.
– Minut palkattiin tekemään Unitedista parempi yhtiö, ja sen puolesta jatkan työtä, hän sanoi.
Kohu syntyi, kun henkilökunta alkoi poistaa neljää matkustajaa ylibuukatusta koneesta. Kolme otti tarjotun korvauksen vastaan ja suostui poistumaan, mutta neljäs kieltäytyi. United kutsui koneeseen poliisit, jotka retuuttivat miehen koneesta väkivaltaisin ottein.
Munoz pahoitteli tapahtunutta jo tuoreeltaan, mutta kääntyi myöhemmin puolustuskannalle. Munozin mukaan ulos heitetty matkustaja aiheutti häiriötä ja haastoi riitaa.
0:29
Pörssikurssi laskussa, boikottivaateita
Toimitusjohtaja lupaa nyt, että yhtiön käytäntöjä koskeva uudelleenarviointi valmistuu tämän kuun loppuun mennessä.
Yhtiön pörssikurssi on laskenut jupakan jälkeen. Kiinassa on puolestaan herättänyt närää se, että koneesta pois retuutettu matkustaja on tiettävästi kiinalainen. Toisen matkustajan kuvaamaa videota miehen kohtelusta katseltiin 120 miljoonaa kertaa Kiinan sosiaalisen median palvelu Weibossa. Monet alkoivat vaatia Unitedin boikottia.
Kyseessä on jo toinen Unitedin ympärillä lyhyen ajan sisällä syntynyt kohu. Maaliskuussa yhtiö hääti lennoltaan henkilökuntalipuilla lentäneitä teinityttöjä, koska he olivat pukeutuneet leggingseihin.