Brittikuski Jenson Buttonin uran ensimmäinen GP-voitto nousi saarivaltakunnassa lehtien urheilusivujen ykkösuutiseksi. Button hallitsi Honda-autonsa Hungaroringin vaikeissa olosuhteissa ja lunasti vihdoin häneen asetettuja lupauksia.
- Seitsemän turhauttavan vuoden. läheltä piti -tilanteen ja nousevien paineiden keskellä Jenson Button saavutti ensimmäisen GP-voittonsa 113. yrittämällään, kirjoitti The Guardian.
- Jenson Button ajoi vihdoin ruutulipulle voittajana yritettyään vuosikausien ajan täyttää valtavan potentiaalin, joka kiidätti hänet formula ykkösiin jo 20 vuoden iässä, aloitti The Times juttunsa.
- Button ei heittänyt mitä tahansa apinaa selästään Hungaroringillä: kyseessä oli pikemminkin hyvin syötetty gorilla. Kaikista nuorista F1-kuskeista kukaan ei ole nostanut suurempia ennakko-odotuksia kuin Button. Kuusi vuotta ja yli 100 GP:tä ilman voittoa olivat muodostuneet piikiksi, jota hänen arvostelijansa käyttivät aseena väittäessään, etteivät Buttonin tienestit ja profiili vastaa hänen taitojaan, The Times totesi.
The Independent muistutti, että formula ykkösissä voittaminen ei ole mahdollista ilman riittävän hyvää autoa.
- Päivä oli Buttonin ja Hondan. Kun sääolosuhteet tasoittivat voimasuhteita, englantilainen pystyi näyttämään todelliset taitonsa.
- Monet olivat jo ennenaikaisesti menettäneet uskonsa 26-vuotiaaseen englantilaiseen, vaikka jokaisen pitäisi tietää, että voittaminen ei ole tässä lajissa mahdollista ilman oikeata kalustoa. Nigel Mansell joutui odottamaan 72 kilpailua, Mika Häkkinen 96, Giancarlo Fisichella 110, Jarno Trulli 117 ja Rubens Barrichello 124.
The Sun -tabloidin otsikko "Butt kicker" viittasi siihen, että Button antoi kirjaimellisesti potkun arvostelijoidensa takamuksille.
- Jenson Button antoi vastauksen kriitikoilleen voittamalla ensimmäisen GP:nsä 113. yrittämällään. Honda-tähti ajoi ruutulipulle ykkösenä ja päätti kuuden vuoden odotuksen.
Jenson Button tuuletti voittoa myös Daily Mirrorin urheiluosion etusivulla: - 113 kilpailun, kuuden ja puolen vuoden, 17 681 mailin ja 5 836 kierroksen jälkeen... voitto!
- Jenson Buttonin selästä lähti apina, joka lähestyi kooltaan jo King Kongia, lehti totesi.
Japanissa juhlittiin Hondaa
Honda-tallille voitto oli formula ykkösten autonvalmistajana ensimmäinen 39 vuoteen. Honda oli formula ykkösissä mukana omalla tallillaan 1960-luvulla ja saavutti silloin kaksi voittoa. Japanin kansallislaulua ei ole sen jälkeen soitettu formula ykkösten palkintopallilla, joten nousevan auringon maassa riemuittiin saavutuksesta.
- Hondan voitto: uuden legendan alku, Chunichi Sports -urheilulehti otsikoi.
Sports Nippon -lehti myönsi, että Honda hyötyi Unkarissa vaikeista sääolosuhteista.
- Button ja Honda ovat hyviä sateella ja tämä toimi heidän edukseen. Kuivalla ajettavissa kilpailuissa Ferrari ja Renault ovat edelleen nopeita. Voitto antaa kuitenkin uskoa Hondalle, joka tähtää huipulle.
Myös Sankei Shimbun -sanomalehti muistutti, että Hondan suoritukset tällä kaudella eivät ole vastanneet talvitestien jälkeen asetettuja suuria odotuksia.
- Tallin muuttuminen puhtaaksi tehdastalliksi on lisännyt paineita. Kauden edetessä Honda on jäänyt jälkeen Renault'sta ja Ferrarista. Tälläkin kertaa sade auttoi tallia. Voisiko tämä kuitenkin olla ensimmäinen askel kohti uutta kulta-aikaa?
"Kuka kiinnitti tämän mutterin?"
MM-sarjaa johtavan Fernando Alonson kauden ensimmäinen keskeytys jäi harmittamaan espanjalaislehtiä, jotka saivat kuitenkin lohtua McLarenin Pedro de la Rosan kakkossijasta. 15. lähtöruudusta kärkeen noussut Alonso menetti pelin, kun Renault-auton takapyörän kiinnitys petti.
- Kuka kiinnitti tämän mutterin? kyseli AS-urheilulehti etusivullaan.
AS totesi kuitenkin Unkarin GP:n tarjonneen loistavaa formulaviihdettä ja nosti Alonson ja De la Rosan kilpailun sankareiksi.
- Formula 1 on mahtavaa! Espanja hallitsi eilen viimeisen vuosikymmenen parasta kilpailua. Todellinen tunteiden vuoristorata, joka alkoi kaikkien aikojen parhaalla kenenkään kuljettajan koskaan ajamalla ensimmäisellä kierroksella. Hetkeksi mieleen tuli Ayrton Sennan näytös Doningtonissa 1993. Brasilialainen ohitti kolme autoa (Mansellin, Prostin ja Schumacherin) uskomattomalla avauskierroksella sateessa ja siirtyi johtoon. Tällä kertaa Alonso ohitti märällä Hungaroringillä kahdeksan autoa ulkokautta, sisäkautta ja jopa neljän auton rykelmän välistä.
- Kimi Räikkönen sai opetuksen tallinsa nöyrältä testikuljettajalta, jota englantilaiset kollegamme kutsuvat lempinimellä "Mr. 35 vuotta". Pedro otti häntä huikealla kisavauhdilla kiinni yli kymmenellä sekunnilla ja oli noussut jo sekunnin päähän, kun Iceman teki ties kuinka monennen virheensä urallaan, AS kirjoitti tarkoittaen suomalaiskuskin törmäystä Vitantonio Liuzziin.
Michael Schumacher pystyi kaventamaan Alonson etumatkaa MM-sarjassa vain yhdellä pisteellä, koska saksalaisen Ferrari-auto vaurioitui törmäyksessä Nick Heidfeldin BMW-Sauberin kanssa kolme kierrosta ennen maalia. Italialaisen Il Giornale -lehden mielestä rengasongelmista kärsineen Schumin olisi ollut järkevämpää päästää Heidfeld suosiolla ohi ja tyytyä neljänteen sijaan.
- Schumin hermostuneet jäähyväiset. Hän ei voinut tehdä toisin, sillä hän on Schumi ja hänen on taisteltava ja hyökättävä silloinkin, kun ei pitäisi.
- Schumilla on uudenlaisia, erikoisia paineita: hänen on voitettava mestaruus, koska tämä jäänee hänen viimeiseksi kaudekseen. Hänen on lopetettava mestarina, koska Räikkönen saapuu Ferrarille; miten raskasta olisikaan jatkaa suomalaisen tallikaverina. Tässä on Alonson ja Briatoren todellinen valttikortti mestaruuden saavuttamiseksi.
(MTV3-AFP)