Unkarin GP:n lehdistötilaisuus: Kimin kisavauhti jäi hyödyntämättä

Kuva: MTV3
Kuva: MTV3MTV3
Julkaistu 05.08.2007 17:50(Päivitetty 05.08.2007 18:25)

Paikalla Unkarin GP:n kolme parasta kuljettajaa Lewis Hamilton (LH), Kimi Räikkönen (KR) ja Nick Heidfeld (NH).

Kysymys: Lewis, johdit kilpailua jokaisen kierroksen ajan.

LH: Viikonloppu on ollut tapahtumarikas ja tallille tunteita täynnä. Olimme kehittäneet autoa kovasti ennen tätä viikonloppua. Olimme ottaneet askeleen eteenpäin, mutta emme silti olleet varmoja siitä, yltäisimmekö Ferrareiden edelle. Kisassa nähtiin, että he olivat erittäin nopeita. Toisella stintillä (ajorupeama varikkokäyntien välissä) autossani oli ongelma ohjauksen kanssa. En tiedä mistä oikein oli kyse, mutta vauhdin ylläpitäminen oli vaikeaa. Pelkäsin, että autosta hajoaisi jotakin, mutta luojan kiitos niin ei käynyt. Radiosta kerrottiin, että kaikki on kunnossa. Kimi pysyi perässäni pitkään ja puristi kovaa loppuun asti. Hän ajoi fantastisen kisan. On kuitenkin hyvä olla taas kärjessä edellisen kisan tapahtumien jälkeen.

Kysymys: Lewis, kerro tästä ongelmasta ja renkaiden käyttäytymisestä.

LH: En tiedä, mitä vikaa ohjauksessa oli. Auto kuitenkin puski hieman oikealle. Asia täytyy tutkia. Renkaat olivat ensimmäisellä stintillä erittäin hyvät. Vauhtimme oli hyvää ja tasaista. Pystyin parantamaan kierrosaikojani koko ajan. Varikkokäynnillä vaihdoimme autoon samanlaiset renkaat. Sen jälkeen minulla oli pieniä vaikeuksia. Takarenkaissa oli mahtavasti pitoa, mutta auto aliohjasi. Lisäksi radalla oli paljon ruuhkaa, joten Kimi sai minut kiinni. Hänellä oli myös hieman kevyempi auto. Tiesin hänellä olevan bensaa 5-6 kierroksen verran vähemmän, joten minun täytyi pitää huolta renkaista, jotta pystyisin kasvattamaan riittävästi eroa niiden viiden kierroksen aikana. Onnistuinkin siinä, sillä hän tuli takaisin radalle aika paljon kauempana minusta. Lopussa olin todella vaikuttunut superpehmeiden renkaiden käyttäytymisestä. Viikonlopun kokemusten perusteella pelkäsimme niiden kuluvan niin pahasti, että vauhtimme romahtaisi. Kimi oli ehkä hieman nopeampi, mutta pystyin kuitenkin pitämään hyvää vauhtia yllä viimeiselle kierrokselle asti.

Kysymys: Lewis, paineet olivat varmasti kovat koko kilpailun ajan.

LH: Viikonlopun dramaattisten tapahtumien jälkeen keskittymisen menettäminen olisi ollut helppoa. Ilmapiiri on ollut välillä hieman alhaalla, mutta hienoa on, että talli on säilyttänyt positiivisen suhtautumisen. Tallissa on paljon energiaa, eikä mikään voi lannistaa meitä. Tämä mielessä istahdin autoon ja lähdin tekemään työtäni. Tiedän, miten kilpailuja voitetaan. Minulla on myös kokemusta Kimin pitämisestä takana jo parissa kisassa tänä vuonna, varsinkin Malesiassa. Tämä helpotti, mutta kisa oli silti vaikea.

Kysymys: Kimi, vietit koko kisan McLaren-auton takana.

KR: Tiesimme McLarenin olevan nopea kisan alussa. Odotin heidän vauhtinsa putoavan hieman enemmän, mutta heille ei tullut niin suuria vaikeuksia kuin toivoin. Sain eron kiinni ja pysyin perässä. Ongelmana täällä on se, että kun kaksi autoa on lähekkäin, edellä olevan kuljettajan on tehtävä iso virhe jotta mahdollisuuksia ohitukseen avautuisi. Kisa oli siis varsin tylsä. Ajoin vaan perässä ja odotin että jotain tapahtuisi. Yritin puristaa kovaa ja painostaa hänet virheeseen, mutta sitä ei tullut. Tulin maaliin samalla sijalla miltä lähdin.

Kysymys: Kimi, miten perässä ajaminen vaikutti renkaisiin ja auton aerodynamiikkaan?

KR: Se tekee ajamisen vähän vaikeammaksi varsinkin nopeassa mutkassa 11. Täällä siitä ei ehkä kuitenkaan ole niin paljon haittaa kuin joillain muilla radoilla, koska auton downforce (autoa rataan painava voima) ja pito auttaa täällä. Minulla oli todella hyvä auto tänään. Jos olisin päässyt ajamaan puhtaalla radalla, vauhtia olisi löytynyt. En kuitenkaan pystynyt hyödyntämään nopeuttani.

Kysymys: Kimi, Ferrarin kannalta oli tavallaan rohkaisevaa olla näin lähellä McLarenia tällaisella hitaalla korkean downforcen radalla.

KR: Aika-ajossa nähtiin jo, että emme pystyneet hyödyntämään autoamme sillä tavalla kuin haluaisimme. Emme ole aika-ajossa tällaisilla radoilla riittävän vahvoja. Kisavauhdissa olimme kuitenkin jopa edellä. Kun pääsemme takaisin normaaleille radoille kuten Turkkiin, automme pitäisi toimia siellä todella hyvin. Yritämme tehdä parhaamme ja napata 10 pistettä eroa kiinni. Se on vaikeaa, mutta kilpailuja on vielä paljon jäljellä. Yksi huono viikonloppu voi muuttaa kaiken, se on nähty jo tällä kaudella.

Kysymys: Nick, ajoitte kolmen pysähdyksen taktiikalla.

NH: Jo aikaisessa vaiheessa viikonloppua meille oli selvää, että käyttäisimme kolmen pysähdyksen taktiikkaa. Tiesimme, että pehmeämpi rengasseos voi aiheuttaa ongelmia pidemmissä stinteissä. Halusimme myös päästä lähtemään kisaan mahdollisimman kärjestä. Niinpä ajoimme hieman kevyemmällä autolla kolmannen osion. Taktiikka onnistui.

Kysymys: Nick, miten pehmeämpi rengas toimi?

NH: Aika hyvin. Olimme jättäneet viimeisen stintin aika lyhyeksi, jotta emme joutuisi ajamaan suurella bensamäärällä. Radalle oli myös siinä vaiheessa tarttunut paljon kumia. Yritin myös olla kuluttamatta renkaita liikaa parilla ensimmäisellä kierroksella, jotta ne eivät kuluisi liikaa. Pystyäkseni pitämään Fernandon takana oli tärkeää, että renkaat toimisivat hyvin radan viimeisessä mutkassa.

Kysymys: Nick, missä kohtaa rataa Fernando oli sinua nopeampi?

NH: Vähän kaikkialla. Noin seitsemän kierrosta ennen loppua näytti siltä, että hän olisi antanut periksi. Tiesin kuitenkin, että Fernandosta ei koskaan voi olla varma! Siinä vaiheessa yritin lisätä vauhtia, koska edessämme oli kierroksella ohitettava auto. En halunnut joutua likaiseen ilmaan Fernandon ollessa takana. Viimeisen parin kierroksen aikana hän puristi taas kovaa, mutta tiedämme kaikki, että Unkarissa ohittaminen ei ole helppoa.

Kysymys: Lewis, aika-ajon tapahtumat antoivat voitolle hieman ironisen sävyn.

LH: En tiedä mitä sanoisin tuohon. Erinäisten ongelmien takia tämä oli kuitenkin yksi urani vaikeimmista kisoista. Jouduin antamaan kaikkeni pitääkseni Kimin takana. Tulos oli tärkeä sekä pisteiden kannalta että siksi, että näytimme pystyvämme lyömään kaikki muut.

Räikkösen suomenkielinen osuus:

No ihan hyvä kisa tietenkin. Toivottiin, että pystyttäisiin voittamaan ja taisteltiin koko kisa voitosta. Vauhti olisi varmaan riittänyt, mutta ei saatu taktiikkaa ihan osumaan kohdalleen että oltaisiin pystytty ajamaan pidempään ja sen kautta ohittamaan. Tällä radalla on aika mahdotonta ohittaa, jos ei toinen tee virhettä. Olin siinä koko ajan takana kytiksellä, mutta ei siitä nyt tullut enempää. Vauhti oli hyvää kisassa, ja kun päästään taas normaalille radalle Turkissa, niin eiköhän meillä ole ihan riittävästi vauhtia voittoon.

Heidfeldin saksankielinen osuus:

Mahtava kisa minulle. Toinen palkintopallisijoitus tällä kaudella. Eilisen jälkeen tähtäsimme siihen, varsinkin kun lähtöruutu vaihtui vielä toiseksi. Sain huonon lähdön likaiselta puolelta rataa. Molemmat kaverit olivat kuitenkin niin nopeita, että ei minulla olisi muutenkaan ollut heitä vastaan mahdollisuuksia. Toisella ja kolmannella rengassarjalla minulla oli pieniä vaikeuksia. Jouduin taistelemaan vähän kuin haamua vastaan, sillä en tiennyt miten kaukana takana Fernando oli siinä vaiheessa. Odotin hänen tulevan sisään viimeiselle pysähdykselle myöhemmin. Viimeisellä pehmeällä rengassarjalla oli tärkeää varoa kuluttamasta renkaita liikaa ensimmäisillä kierroksilla, jotta pystyisin pitämään hänet takanaan.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Unkari 2007