Unkarin GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Heikki Kovalainen (HK), toiseksi sijoittunut Timo Glock (TG) sekä kolmanneksi ajanut Kimi Räikkönen (KR).
Kysymys, Heikki, kuvaile tunteitasi, kun ajoit maalilinjan yli?
HK: Olen totta kai erittäin tyytyväinen. Kauden varrelle on mahtunut useita sattumuksia. Kun olen ollut lauantain jälkeen sellaisessa asemassa, että pystyisin taistelemaan voitosta, niin aina jotain on mennyt vikaan eivätkä asiat ole toimineet täydellisesti. Tänään Massa ja Lewis olivat molemmat alussa nopeita, mutta kisan puolivälissä havaitsin tilanteeni kohentuvan. Lopussa yritin laittaa painetta Massalle ja toivoin, että jotain tapahtuisi. Näytti siltä, että hänellä oli mekaaninen vika. Kaikki toimi tänään hyvin minun osaltani. Talli on tehnyt viime kuukausina paljon töitä ja jatkanut ahkeroimista läpi vaikeiden aikojen. Se on kunnioitettavaa. Olen iloinen saavutettuani ensimmäisen voittoni.
Kysymys, Heikki, autosi oli nopea kisan lopussa pehmeillä renkailla. Kuinka nopea se oli Massaan verrattuna?
HK: On vaikea sanoa, mitä hän teki, mutta otin häntä kiinni varsin paljon jokaisella kierroksella. Tavoitteena oli yrittää laittaa hänelle painetta ja pakottaa hänet käyttämään kaikkia moottoritehojaan. Tein kaikkeni laittaakseni painetta. Minun autoni tuntui kisan lopussa erityisen hyvältä. Kahdella ensimmäisellä vedollani otin vähän varovaisemmin, koska aiemmin tänä vuonna minulla on ollut ongelmia renkaiden kulumisen kanssa. Olin huolissani siitä, että jos menen rajan väärälle puolelle, niin joudun taas vaikeuksiin. Pidin vain omaa vauhtiani ja yritin parantaa vähä vähältä. Viimeisellä vedolla kaikki toimi hyvin.
Kysymys, Heikki, palkintopallilla kuuntelit Maamme-laulun soittamista sinun kunniaksesi?
HK: Se oli mahtava hetki. Se on ollut tavoitteenani jo useita vuosia, siitä lähtien, kun sain pienemmissä luokissa ajatuksen F1-kuljettajaksi tulemisesta. Aloin työskennellä erittäin kovasti kuntoni parantamisen parissa. Olen käyttänyt paljon aikaa tämän tavoitteen saavuttamiseksi. On erittäin mieluisaa, kun lopulta saavutin sen. Toivottavasti tämä on ensimmäinen useista voitoistani. Nyt täytyy vain säilyttää keskittyminen lyhyen tauon aikana ja yrittää maksimoida tauon hyöty. Sitten yritetään toistaa tämä seuraavassa kisassa.
Kysymys, Timo, edelliskisassa lähdit radalta ambulanssilla ja nyt juhlit ensimmäistä palkintosijaasi?
TG: Tämä on uskomatonta. En voinut uskoa sitä, kun näin Massan moottorin pettävän, ja tiesin olevani toisena. Kimi laittoi minulle painetta ja minulla oli pehmeillä renkailla vaikeuksia lopussa. Tiesimme jo perjantaina, että pehmeillä renkailla olisi vaikeaa. Tämä on uskomatonta Hockenheimin jälkeen. Siellä meillä oli jo hyvä kisavauhti ja sitten sattui iso onnettomuus. Säilytimme vauhtimme tänne ja auto oli erittäin hyvä perjantaista lähtien. Emme tehneet autoon juurikaan muutoksia, sillä se oli täydellinen aina kisan loppupuolelle, jolloin vaihdoimme pehmeisiin renkaisiin, joilla oli hieman vaikeaa. On uskomatonta, että ensimmäisellä kaudellani puolenvälin jälkeen olen palkintopallilla. Täydellinen viikonloppu.
Kysymys, Timo, kerro lähdöstäsi, jossa ohitit Kubican, sekä siitä hetkestä, jolloin ajoit leveäksi Kimin ollessa perässäsi?
TG: Kauden ensimmäisissä kisoissa minun reaktioaikani ei ollut lähdöissä tarpeeksi hyvä, joten sitä minun täytyi parantaa. Nyt lähtöaikani oli erittäin hyvä ja pystyin kiihdyttämään Robertin edelle. Ensimmäinen mutka sujui hyvin. Vauhtini oli kohtuullista kisan lopussa, kun olin 9 sekuntia Kimiä edellä. Sitten minulle kerrottiin, että hän on lähes sekunnin nopeampi kierrosajoissa. Niinpä yritin puristaa enemmän, mikä tuhosi renkaitani. Minä jouduin todella keskittymään renkaisiini sekä siihen, että pysyin rauhallisena enkä antanut Kimin paineen vaikuttaa.
Kysymys, Timo, ajattelitko, että Kimi voi saavuttaa sinut, muttei pääse millään ohitsesi?
TG: Viime vuonna GP2:ssa juutuin täällä joukon keskivaiheille, enkä pystynyt ohittamaan ketään, vaikka autoni oli erittäin nopea. Formula ykkösissä ohittaminen on vielä vaikeampaa. Kun hän lähestyi minua, näin peileistäni, ettei hän kahden kierroksen aikana saanut minua enää juurikaan lisää kiinni, joten ajattelin, että nyt täytyy vain pitää auto radalla ja välttää virheet.
Kysymys, Kimi, kisasi heräsi eloon lopussa pehmeillä renkailla?
KR: Olisimme voineet onnistua kisassa hieman paremminkin, mutta jäin Alonson perään aina toiseen varikkokäyntiini asti. Varikolle tulokierroksellani oli 0,8 sekuntia häntä nopeampi. Siinä vaiheessa se oli vähän myöhäistä, mutta oli meillä sentään hyvä auto. Pääsin Alonson edelle ja pystyin saavuttamaan Timon, mutta lopussa minun täytyi hellittää. Olin hieman onnekas, kun muille sattui kaikenlaista ja minä sain MM-sarjan kolmesta kärkikuljettajasta eniten pisteitä. Meillä riittää kyllä kisavauhtia, mutta jos en saa aika-ajoa kohdalleen, olen joka kisassa samassa tilanteessa kuin täällä ja edelliskisassa, joten se asia täytyy ratkaista. Jos olen kärjessä, pystyn taistelemaan voitosta. Jos olen muiden takana, en pysty hyödyntämään vauhtiamme. Talli teki hyvää työtä, mutta pari ongelmaa täytyy korjata ja sen jälkeen pystyn jahtaamaan voittoja.
Kysymys, Kimi, ajattelitko että pystyisit ohittamaan Timon lopussa?
KR: Olin valmis yrittämään mitä tahansa. En olisi välittänyt siitä, jos olisin voittanut tai menettänyt yhden pisteen. Valitettavasti jouduin hidastamaan. Olin paljon nopeampi, kuten Alonsonkin kohdalla, mutta ohittaminen on vaikeaa, jos edessä ajava ei tee virhettä. Täytyy tehdä jotain erikoislaatuista jossain mutkassa, että pääsee tarpeeksi lähelle. Pääsin sentään hänen peräänsä, mutten valitettavasti pystynyt ohittamaan. Kolmossija oli hyvä tulos vaikean viikonlopun jälkeen.
Kysymys, Heikki, minkälaisena pidät Ferrarin ja McLarenin voimasuhteita?
HK: Tilanne on erittäin, erittäin tasainen. On vaikea vetää johtopäätöksiä siitä, kumpi on edellä. Se joka saa kunakin päivänä kaiken kohdalleen, on hieman muita edellä. Tilanne on niin herkkä, että jos säätöjä tai renkaita ei saa täysin kohdalleen, niin edellä on heti 3-4 kaveria. Tilanne on mahtava fanien kannalta. Meillä jokaisella on paljon paineita, jotta saamme maksimoitua kaiken. Kauden lopussa on mielenkiintoista nähdä, kuka on kärjessä, kun kaikki tallit puristavat täysillä.
(MTV3)