Suomen suurlähetystö Budapestissä kertoo, missä tilanteissa turisti todennäköisimmin joutuu ylilaskutuksen kohteeksi Unkarissa.
Suomen Budapestin-suurlähetystön mukaan pimeiden taksien ylilaskutustapaukset ovat paljon yleisempiä kuin mitä edustuston tietoon tulee. Pimeitä takseja ei kannata missään tapauksessa käyttää.
− Pimeissä takseissa on riski joutua ylilaskutuksen kohteeksi. Tämä on melko yleistä, eikä paikallinen poliisi suhtaudu asiaan kovin vakavasti, konsuli Raimo Pahkasalo sanoo.
Virallisen taksin tunnistaa siitä, että sen kyljessä on jonkin yrityksen nimi sekä puhelinnumero.
Ylilaskutusta tapahtuu taksien ohella ravintoloissa, useimmiten yökerhotyyppisissä.
− Turistille näytetään ruokalistaa, mutta laskun saapuessa hinnat ovat peräisin aivan toisesta listasta. Loppusumma voi nousta huomattavasti. Olutpullolle kertyy hintaa, Pahkasalo kuvaa.
Matkailijan kannattaa suhtautua varovaiseksi etenkin "tyttöbaareihin". Hinnasto on syytä pyytää nähtäväksi ennen tilausta, samoin välilasku, mikäli illanvietto venyy.
− Väkivallan uhka ei ole Unkarissa merkittävä. Tiedän ylilaskutuksen suhteen kuitenkin tapauksen, jossa kaksi ruotsalaista turistia tunsi olonsa uhatuksi kyseisessä tilanteessa.
Passi unohtui junaan
Unkarilaisten ja suomalaisten sukulaiskansasuhde on hyvin paikallisten tiedossa. Pahkasalon mukaan suhdetta kuvastaa hyvin se, että paikalliset viranomaiset suhtautuvat todella joustavasti lähetystön pyyntöihin.
Konsuli mainitsee esimerkkinä tapauksen, jossa pulaan joutunut turisti sai erinomaista palvelua.
− Pari tyttöä matkusti Balkanilta junalla Budapestiin. Toinen tytöistä huomasi kyydistä poistuttuaan, että hänen passinsa jäi junaan, joka jatkoi jo matkaa Varsovaan.
Piinaava tilanne turistille, mutta onneksi karkuteille lähtenyt passi saatiin nopean toiminnan johdosta takaisin.
− Soitimme Unkarin rautatieyhtiölle, josta asia laitettiin eteenpäin. Junan konduktööri löysi passin tyynyn alta ja palautti sen meille lähetystöön.
Matkatoimisto jätti pulaan
Passi voi palautua suurlähetystöön myöhemminkin, kuten kävi erään suomalaisherran matkustusasiakirjalle.
− Hotellin suursiivouksessa herran passi löytyi "turvallisesta" paikasta television alta – suomalaisturisti oli ollut hotellin asiakkaana vuotta aikaisemmin! Hän ei ollut muistanut passinsa piilopaikkaa ja haki väliaikaista passia suurlähetystöstä Suomeen palatakseen, Pahkasalo kertoo.
Suurlähetystöllä oli pari vuotta sitten ilo palvella myös Budapestissä vaikeuksiin joutunutta koululaisryhmää. Ryhmä oli joutunut matkatoimiston (ei unkarilaisen eikä suomalaisen) huijaamaksi. Matkanjärjestäjä ei ollut huolehtinut velvoitteistaan.
− Koululuokka joutui tinkimään matkaohjelmastaan, mutta he pystyivät kuitenkin viemään sen läpi varsin kärsivällisesti ja olivat lopulta kokonaisuutena matkaansa tyytyväisiä. Konsulitoiminnassa onkin tärkeää paitsi konsulipalvelulain noudattaminen, myös hymy, empatia ja itsensä peliin laittaminen!
Katso Suomen ulkoasiainministeriön matkustustiedotteet tästä
Studio55/Jenni Kokkonen