USA:ssa hämmästellään: Mikä tekee pienestä, lumisesta Suomesta peli-ihmeen?

Pelaaja pelaamassa suomalaista, Supercellin suunnittelemaa Clash of Clans -peliä iPadillä perjantaina 14. joulukuuta 2012.
Pelaaja pelaamassa suomalaista, Supercellin suunnittelemaa Clash of Clans -peliä iPadilla.Lehtikuva
Julkaistu 18.10.2013 10:29(Päivitetty 18.10.2013 11:44)
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Suomen voittokulkua mobiilipeliteollisuuden saralla seurataan hämmästellen ulkomailla.

Arvostetulla yhdysvaltalaisella Bloomberg-taloussivustolla pohditaan sitä, mikä on tehnyt Suomesta niin hyvän kodin Supercellin ja Rovion kaltaisille menestystarinoille.

– Mitä lumisessa, 5,4 miljoonan asukkaan Suomessa on sellaista, joka saa sovellustalouden kukoistamaan niin, kummastelee toimittaja Leonid Bershidsky.

Hill Climb Racing.

Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing -peli.

Bershidsky löytää tähän useitakin syitä: Hän pohtii, että kyse saattaa olla ainutlaatuisesta sekoituksesta, jossa intohimo mobiilipelaamiseen ja erinomainen koulutus yhdistyvät.

Jutussa todetaan, että suomalaiset pelaavat pelejä paljon enemmän mobiililaitteillaan kuin yhdysvaltalaiset. Suomessa on mobiilaitteita noin 1,8 kappaletta henkilöä kohti, ja tämä on kärkitason lukema maailmanlaajuisesti.

Bershidskyn mukaan suomalaisten halu kehittää mobiilipelejä onkin luonnollista, ja lisäksi teknologiayhtiö Nokia on ollut kannustamassa kehittäjiä luomaan sovelluksia alustoilleen.

Suomessa osataan tehdä asiat hyvin

Angry Birds Space. Kuva: Jari Heikkilä

Angry Birds Space.

Bloombergin toimittaja toteaa jutussa, että Suomessa on yksi maailman kehittyneimmistä koulutusjärjestelmistä.

Ja lisäksi Suomessa on taito tehdä asiat hyvin: Suomessa viestintä- ja tietotekniikan parissa työskenteleviä on yli kahdeksan prosenttia, ja tämäkin on maailmanlaajuisesti kärkitulos.

Kun kaikki nämä ainekset laitetaan yhteen, niin tuloksena on varsinainen start-up -yritysten buumi, joista osa saattaa hyvinkin toistaa Rovion ja Supercellin aloittamat menestystarinat. Esimerkiksi Fingersoft ja Boomlagoon pelifirmat ovat jo tuottaneet hittipelejä.

Bershidsky kiteyttää, että suomalaiset ovat osanneet tuottaa markkinointikelpoisia ideoita, ja sovellusmaailmassa tämän kaltaisia pelureita on hankala voittaa.

Suomalaiselle pelialalle syntyi haluttu portti Aasiaan

Oululaista hittipeliä ladattu vuodessa yli 100 000 000 kertaa (17.10)

Suomalainen peliyhtiö myytiin miljardikaupalla Japaniin (15.10)

Suomen peliteollisuus huikeassa kasvussa (15.10)

Bloomberg: Why a Finnish Gaming Company Is Worth $3 Billion