Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo MTV Uutisille risteilijöiden saamista koronavirusohjeista.
Yhdysvalloissa tuhansia ihmisiä on jumissa Grand Princess -risteilyaluksella, sillä aluksen paluuta San Franciscoon on lykätty. Helmikuussa Japani asetti Diamond Princess -risteilyaluksen karanteeniin. Japanin karanteenipäätöstä on arvosteltu.
Suomessa risteilyaluksia ei Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan aiota asettaa karanteeniin. Ohjeistuksensa Tallink Siljan sekä muut Suomen laivaliikenteen toimijat saavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL).
– Järkevämpää on lähettää potilas karanteeniin omaan kotiinsa. Tässä ilmeisesti ajatellaan, että laiva ei ole paras paikka eristää ihmisiä. Tauti tarttuu nopeammin laivan ahtaissa tiloissa, Nöjd kertoo.
Selkeät toimintaohjeet
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan on todennäköistä, että mahdollinen koronavirustartuntaepäily ilmenee matkustajan kertoessa tapauksesta laivan henkilökunnalle.
– Laivalla ei voida todeta 100 prosenttisella varmuudella, onko kyseessä koronavirus vai jokin muu. Henkilö eristetään, jos oireet täsmäävät ja henkilöllä on joku kontakti epidemia-alueeseen, Nöjd avaa toimintamallia.
Lue myös: Koronavirus lukuina: Katso tästä kuolonuhrit, tartuntamäärät ja levinneisyys
Eristys tapahtuisi hytissä. Samalla informoitaisiin risteilyaluksen kohdesataman terveysviranomaisia.
– Pyrkisimme myös selvittämään asiakkaan laivalla olevat lähikontaktit. Heidät todennäköisesti asetettaisiin kotikaranteeniin matkan jälkeen, Nöjd sanoo.
– Nämä lähikontaktissa olleet ihmiset eivät olisi siinä hetkessä tartuttavia henkilöitä, vaikka olisivatkin olleet lähikontaktissa sairaan kanssa, Nöjd jatkaa.
Nöjdin mukaan myös muita laivamatkustajia informoitaisiin laivalla oireilevasta henkilöstä. Nöjd kertoo, että jos epäilty koronavirustartunta vahvistettaisiin laboratoriotestillä, lähettäisi Tallink & Silja Line kaikille kyseisen risteilyn matkustajille tekstiviestin, jossa pyydettäisiin seuraamaan terveydentilaa ja toimimaan THL:n ohjeiden mukaisesti.
Siivousta tehostetaan
Tallink Siljan laivoille on annettu tarkkoja ohjeita siivoukseen ja desinfiointiin. Viestintäjohtaja Marika Nöjdin mukaan siivousta on tehostettu kausi-influenssan vuoksi jo ennen koronavirusepidemiaa.
– Käsidesiä on tarjolla enemmän. Varsinkin sellaisia paikkoja siivotaan enemmän, joihin asiakkaat usein koskevat. Näitä ovat muun muassa kaiteet ja hissien näppäimet. Käsien pesun tärkeyttä on korostettu, Nöjd luottelee toimenpiteitä.
Koronavirusepidemia ei ole Nöjdin mukaan aiheuttanut matkojen peruutussumaa.
– Ei mitään massiivista, mutta tokikaan kiinalaisia ryhmiä ei ole tullut helmikuun alun jälkeen. Jonkin verran suomalaiset ryhmät ovat huolissaan. Toistaiseksi ei ole ollut suuria määriä peruutuksia, ihmiset ovat olleet luottavaisin mielin, Nöjd vakuuttaa.
Nöjdin mukaan Tallink Siljan laivoilla on käytössä normaalit peruutus- ja muutoskäytännöt.