Volvo haluaa ehkäistä päihtyneenä ajamisesta tai keskittymisen herpaantumisesta johtuvia loukkaantumisia ja kuolemia kamerateknologian avulla.
Volvo kertoi aiemmin taistelevansa ylinopeuden vaaroja vastaan rajoittamalla autojensa huippunopeutta. Ylinopeuden lisäksi myös päihtyneenä ajaminen ja keskittymisen herpaantuminen herättävät huolta.
Koska ruotsalaisvalmistajan visiona on, että vuoden 2020 jälkeen kukaan ei kuolisi tai loukkaantuisi vakavasti uuden Volvon kyydissä, aikoo se puuttua näihin kolmeen liikenneturvallisuutta heikentävään osa-alueeseen tosissaan. Volvon mukaan sen täytyykin tavoitteeseen yltääkseen keskittyä myös ihmisen käyttäytymiseen normaalin turvallisuustyön ohella.
USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n datasta selviää, että lähes 30 prosenttia kaikista Yhdysvalloissa vuonna 2017 tapahtuneista liikennekuolemista johtui kuljettajan päihtymystilasta.
Volvo pyrkii ehkäisemään päihtyneenä ajamista ja kuljettajan keskittymisen herpaantumista asentamalla autoihin kameroita ja muita tunnistimia, jotka tarkkailevat kuljettajaa ja antavat auton puuttua peliin, mikäli kuljettaja ei reagoi varoitussignaaleihin.
Tällaisia toimenpiteitä voivat esimerkiksi olla auton nopeuden rajoittaminen, Volvo on Call -palvelulle ilmoittaminen ja lopullisena ratkaisuna auton hidastaminen ja pysäyttäminen.
– Kun on kyse turvallisuudesta, tavoitteemme on välttää onnettomuudet kokonaan eikä vain rajoittaa iskuvoimaa kolaritilanteissa. Kamerat tarkkailevat sellaista kuljettajan käyttäytymistä, joka voi johtaa vakavaan onnettomuuteen tai kuolemaan, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.
Lue myös: Tässä on alle 40 000 euron ruotsalainen sähköauto – Polestar 2 on kuin nuorisolle suunnattu Volvo
Esimerkkejä tällaisesta käytöksestä ovat pidempikestoinen täydellinen ohjaamattomuus, pidempään kiinni olevat silmät tai maantiestä irti oleva katse sekä huomattava seilaaminen kaistoilla tai erityisen hitaat reaktioajat. Mikäli kuljettaja ei reagoi auton vaatiessa huomiota, pysäyttää auto itsensä turvalliseen paikkaan.
– Päihtyneet kuljettajat aiheuttavat monia onnettomuuksia. Jotkin ihmiset luulevat edelleen, että he voivat lähteä ajamaan juotuaan alkoholia eikä se vaikuta heidän ajamiseensa. Haluamme varmistaa, että ihmisiä ei joudu vaaraan päihteiden takia, sanoo Volvon kuljettajakäyttäytymistä tutkiva professori Trent Victor.
Kameroita otetaan käyttöön kaikissa Volvon seuraavan sukupolven SPA2-alustaa käyttävissä autoissa 2020-luvun alkupuolelta lähtien. Lisätietoja kameroiden määrästä ja niiden sijoittelusta matkustamossa saadaan kuitenkin vasta myöhemmin.
Lähde: Volvo