Uuden automallin suunnitteluun kuluu 1 400 päivää, tuhat luonnosta, 5 000 kiloa savea ja tuhat litraa maalia. Nelivuotinen prosessi on alkuun silkkaa käsityötä.
Seatin uuden mallin suunnittelu lähtee liikkeelle kynästä ja paperista ja päättyy valmiiseen autoon tuotantolinjalle.
Nelivuotisen prosessin aikana tehdään luonnollisen kokoinen saviauto, luodaan uudet värit ja pintamateriaalit sekä määritellään uuden auton sisätilat.
1. Määrittely
Aluksi luodaan uuden auton suuntaviivat ja hyväksytetään ne. Näitä suuntaviivoja noudatetaan koko prosessin ajan.
2. Luonnokset
Seuraavaksi suunnittelijat voivat aloittaa uuden auton alustavien luonnosten tekemisen.
– Varhaisimmat versiot heijastavat sitä, miltä me haluaisimme auton näyttävän, kertoo Seatin sisätilojen suunnittelusta vastaava Jaume Sala.
Myöhemmässä vaiheessa päädytään uuden auton kuvaan. Neljän vuoden aikana tehdään yli tuhat luonnosta.
3. Kolmiulotteinen mallinnus
Sen jälkeen kun luonnokset on tehty, ne luodaan uudelleen digitaalisesti tietokoneella, jotta voidaan tarkastella auton sisätiloja ja ulkomuotoja tarkemmin. Niitä käytetään myös auton tekniseen tarkasteluun.
4. Savimalli
Luonnollisen kokoinen savimalli painaa neljä tuhatta kiloa, kaksi kertaa niin paljon kuin perinteinen auto. Sen avulla pystytään luomaan tarkka malli auton ulkonäöstä ja sitä pystytään jatkuvasti muokkaamaan. Tämän vaiheen aikana päämuotoilija tasoittaa ja muokkaa mallia myös käsin.
5. Lopullinen malli
Tämä on ehdoton ja viimeinen malli, joka hyväksytetään. Se näyttää oikealta autolta, vaikka se on edelleen savimalli. Prosessin aikana voidaan käyttää jopa 5 000 kiloa savea ennen kuin lopullinen malli on valmis.
6. Värien luominen
Väri- ja muotoiluosasto on vastuussa uuden värimaailman luomisesta. Heidän työnsä alkaa kaksi vuotta etukäteen, jolloin kerätään uusia ideoita muodin, arkkitehtuurin ja tuotemuotoilun puolelta.
Prosessin aikana luodaan yli sata värimallia ja käytetään tuhat litraa maalia, mutta lopulta vain 12 värisävyä päätyy uuden auton ulkovärivalikoimaan.
7. Istuimet
Uuden auton istuinten kehittämisessä harkitaan tarkkaan mukavuus- ja ulkonäkötekijöitä. Väri- ja muotoiluosasto on mukana myös tässä prosessissa. He luovat ompelukoneella näytekappaleita, jotka yhdistävät parhaiten soveltuvat kankaat ja värit.
8. Auton sisätilat
Sala painottaa, että kaikki on kuljettajalähtöistä.
– Esimerkiksi kosketusnäytössä on ensisijaisen tärkeää, missä se autossa sijaitsee, ja muu on toissijaista.
Autojen sisätilojen suunnittelu perustuu ennen kaikkea käytännöllisyyteen.
– Kysymme itseltämme, mikä olisi paras paikka puhelimelle, silmälaseille tai vesipullolle. Tämän vuoksi suunnittelun täytyy olla tarpeeseen perustuvaa ja tehokasta.
Uusi automalli syntyy kaikkien näiden samanaikaisten prosessien lopputuotteena. Neljän vuoden intensiivisen työskentelyn jälkeen suunnitteluosastolla on jälleen edessään uusi projekti ja uusi malli.
Lähde: Seat