Vuoden alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on tuonut mukanaan eroja vakuutusyhtiöiden tarjoamiin bonusjärjestelmiin.
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen vertailusta ilmenee, että eroja on sekä lähtö- että maksimibonuksissa ja siinä, miten bonuksia menetetään vahinkojen jälkeen.
– Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä nollasta 40 prosenttiin, ja maksimibonuksissa on eroja, sanoo vakuutusasiantuntija Hanna Salo Finen vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.
Maksimibonukset taas vaihtelevat 60 prosentista 83 prosenttiin.
Uusi laki sallii sen, että bonukset voi saada myös talouden muihin autoihin. Vahinkohistorian kerryttämistä ei tarvitse enää aloittaa nollasta joka ajopelin kohdalla.
Jos vahinko sattuu, ovat sen aiheuttamat seuraamukset bonuksille eri yhtiöillä erilaisia. Ensimmäinen tälli ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on sitä ennen ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Tässäkin ehdot vaihtelevat eri yhtiöillä.
Liikennevakuutusten hintoihin vaikuttavat sekä ajoneuvon ominaisuudet että käyttäjään liittyvät tekijät, esimerkiksi ikä, asuinpaikka ja ajokokemus.
Kilpailuttaminen kannattaa
Salon mukaan vakuutusasiakkaan kannattaa kilpailuttaa vakuutuksensa aika ajoin, varsinkin nyt kun vakuutusyhtiöt kehittävät tuotteitaan.
– Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden, Salo toteaa.
Liikennevakuutusten sisältö ei uuden lain myötä ole muuttunut, vaan niistä korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin ennenkin. Liikennevakuutus on liikenteessä liikkuville moottoriajoneuvoille pakollinen vakuutus.
Siitä korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvia henkilö- ja esinevahinkoja sekä vahingon aiheuttaneessa ajoneuvossa olleiden henkilövahinkoja.
Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta kaskovakuutuksiin, joiden ottaminen on vapaaehtoista.