Suomessa leviää uusi tekstiviestihuijaus, joka houkuttelee varomatonta viestin vastaanottajaa tilausansaan. Tietoturva-asiantuntijan mukaan tekstiviestihuijaukset yleistyvät Suomessa.
– Sinut on mainittu tässä kuvassa, vieraasta numerosta tuleva tekstiviesti varoittaa. Viestissä on linkki, jonka takaa kuvan väitetään löytyvän.
Viestin lähettäjä ei ole ystävällinen varoittaja, vaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietoturva-asiantuntija Juha Tretjakov kertoo, että linkin on todennäköisesti tarkoitus johtaa tilausansaan.
Linkin takaa voi Tretjakovin mukaan paljastua esimerkiksi tarjous, jossa kallista älypuhelinta myydään pilkkahintaan. Puhelimen saamista varten sivusto pyytää syöttämään maksukorttitiedot.
– Todellisuudessa kyseessä on arvonta, jossa henkilö sitoutuu kalliiseen kuukausittain veloitettavaan kestotilaukseen, Tretjakov kertoo.
Jos huijaukseen haksahtaa, tilauksesta lähtee Tretjakovin mukaan 60–80 euron laskutus kortilta. Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksessa ei ole toistaiseksi tietoa, että maksukorttitietoja olisi käytetty väärin muuten. Viitteitä ei ole myöskään siitä, että sivusto levittäisi haittaohjelmaa.
Tretjakovin mukaan Kyberturvallisuuskeskukseen on tullut viime viikkoina vajaa parikymmentä yhteydenottoa vastaavista viesteistä.
– Se kertoo, että ilmiö näkyy jonkin verran Suomessa.
Tekstiviestihuijaukset yleistymässä
Tilausansat eivät itsessään ole uusi ilmiö, mutta Tretjakovin mukaan juuri tekstiviestihuijaukset ovat yleistyneet. Yhä useammalla on roskapostisuodatin sähköpostissaan, joten huijaukset ovat alkaneet siirtyä sähköposteista tekstiviesteihin.
Tretjakov muistuttaa, ettei epäilyttävää linkkiä kannata avata, vaikka viesti tulisi tutulta vastaanottajalta. Niin sähköpostin kuin tekstiviestin lähettäjän tiedot on helppo väärentää.
Tretjakov painottaa, että verkkosivun oikea osoite on syytä varmistaa aina toiseen kertaan, kun on syöttämässä maksukorttitietoja, henkilötietoja, tunnuksia tai salasanoja. Varuillaan on oltava varsinkin sähköpostissa, tekstiviestissä tai some-viestissä tullutta linkkiä seuratessa.
Viime vuosina Suomessa on levinnyt S-Marketin nimissä tekstiviestihuijaus, jossa vastaanottajan kerrottiin voittaneen 500 euron arvoisen lahjakortin. Lahjakortin lunastamiseen olisi tarvittu maksukorttitietoja. Poliisi varoitti vuosi sitten tällaisesta huijauksesta.
Posti varoitti viime viikolla, että sen nimissä on lähetetty huijausviestejä sähköpostitse.
Tilausansasta voi valittaa
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on koonnut verkkosivuilleen tietopaketin verkkokauppojen ja puhelinmyynnin tilausansoista. KKV:n mukaan tilausansoissa kuluttaja saa tyypillisesti verkkokaupalta tai puhelinmyyjältä laskun tuotteesta, jota ei ole ymmärtänyt tilanneensa. Yllätykset on voitu piilottaa sopimusehtoon, joka ei vastaa mainoksen viestiä.
KKV kehottaa olemaan maksamatta laskua, jos yritys laskuttaa kuluista, joista ei ole kerrottu ennen tilauksen tekemistä ja joihin kuluttaja ei ole antanut suostumustaan.
Yritys saattaa myös väittää, että tilaaja on hyväksynyt sopimusehdon tehdessään tarjoustilauksen. KKV:n mukaan jatkolasku voi olla perusteeton, jos tilauksen jatkumisesta ei ole kerrottu selvästi.
KKV:n mukaan tällaisissa tapauksissa valituksen voi tehdä suoraan yritykselle ja riitauttaa asian tarvittaessa. Jos yritys tekee veloituksia maksukortilta, KKV neuvoo ottamaan yhteyttä kortin myöntäjään ja kertomaan, miksi yrityksellä ei ole oikeutta veloittaa maksua tililtäsi.