Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston toive on saada kaikkiin uusiin autoihin älykäs ja automaattisesti toimiva nopeudenrajoitin. Neuvoston laskelmien mukaan kustannukset jäisivät kohtuullisen pieniksi.
EU-alueen liikenneturvallisuuden puolesta lobbaava Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC haluaa kaikkiin EU-alueella myytäviin uusiin autoihin hätäjarrutustoiminnon ja kaistallapitoavustimen lisäksi myös automaattisen nopeusrajoittimen. Se toivoo, että rajoittimen mahdollistava direktiivi saataisiin voimaan viimeistään kolmen vuoden päästä.
Nopeusrajoitin olisi yhteydessä auton GPS:ään ja joissain autoissa myös liikennemerkkejä lukevaan kameraan. Järjestelmä pudottaisi auton tehoja automaattisesti nopeusrajoituksen muuttuessa mikäli kuljettaja ei itse vähennä nopeutta, ja tekisi ylinopeuden ajamisesta näin ollen nykyistä vaikeampaa.
Liikenneturvallisuusneuvoston laskelmien mukaan tällainen "älykäs nopeusavustin" eli ISA (Intelligent Speed Assistance) olisi toteutettavissa uusiin autoihin melko pienin kustannuksin.
Se on arvioinut, että ISA auttaisi vähentämään vakavia liikenneonnettomuuksia EU-alueella kolmanneksella.
Lue myös: Autoihin lisää pakollisia turvavarusteita? EU haluaa puolittaa liikennekuolemien määrän
ETSC:n johtaja Antonio Avenoso toteaa, että ISA auttaisi pelastamaan jopa 25 000 ihmishenkeä ensimmäisten 15 vuoden aikana.
Aivan täysin järjestelmä ei kitkisi ylinopeuksia, sillä toisinaan rajoitusta kovempi vauhti on tarpeen esimerkiksi vaaratilanteen välttämiseksi. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaisi ylinopeudesta kuljettajalle, mikäli ylinopeutta on ajettu liian pitkään ja lopulta pudottaisi moottorin tehoa.
Lähde: ETSC
Artikkelia muokattu 26.2. klo 14.25: Täsmennetty ETSC:n roolia.