Uutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä

Vaikka auton historia oli tiedossa, ei moottorivialle löydetty yksiselitteistä syytä. Kuluttajariitalautakunta oli kuitenkin yksimielinen sen todennäköisimmästä aiheuttajasta.

Kuluttaja osti autoliikkeestä tuliterän Skoda Octavian keväällä 2011. Huhtikuussa 2022 – siis yksitoista vuotta auton ostamisen jälkeen – auto koki moottorivaurion, jonka seurauksena koko moottori oli vaihdettava.

Lähes 4 000 euron hintainen remontti kuului kuluttajan mukaan maahantuojan maksettavaksi, koska moottorin oli rikkonut huonolaatuinen jakoketju. Kuluttajan mukaan kyseisen Octavia-mallin jakoketjuongelmat ovat yleisesti tiedossa.

Autolla oli moottorivaurion sattuessa ajettu noin 55 000 kilometriä.

Maahantuoja: Huolto-ohjelmaa ei oltu noudatettu

Maahantuoja kiisti kuluttajan vaatimuksen vedoten siihen, ettei auton huolto-ohjelmaa oltu noudatettu, eikä yhtäkään määräaikaishuoltoa oltu tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Moottoriöljyjä oli vuosien varrella vaihdettu, mutta edellisessä, vuonna 2019 tehdyssä vaihdossa, ei oltu käytetty niin sanottua long life -öljyä, jonka vaihtoväli on pidempi kuin autossa käytetyllä öljyllä. Maahantuojan mukaan öljy olisi pitänyt vaihtaa uuteen vuonna 2020. Autossa oli vuonna 2022 moottoririkon sattuessa edelleen vuonna 2019 vaihdetut öljyt.

Maahantuoja korosti kuluttajariitalautakunnalle antamassaan vastauksessa, että moottoriöljyllä on merkittävä vaikutus jakoketjun kuntoon.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan tapauksessa ei syntynyt selvää näyttöä moottorivaurion aiheuttajasta. Se piti kuitenkin todennäköisenä, että vika on ollut seurausta huolto-ohjelman mukaisten huoltojen ja öljynvaihtojen laiminlyönnistä tai niiden puutteellisesta suorittamisesta.

Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista kuluttajalle, koska autossa ei katsottu olleen ratkaisupyynnössä olleen vian osalta hyvitykseen oikeuttavaa virhettä.

Lue myös:

    Uusimmat