Volkswagenin Jari-Matti Latvalan Saksan MM-ralli meni pipariksi heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Tuurilainen ehti kaasutella vain reilut kymmenen kilometriä, kun auton vaihdelaatikko sanoi työsopimuksensa irti.
Seurauksena oli keskeytys ja pistetaulukkoon nolla.
- Seitsemän kilometriä lähdöstä ongelmat alkoivat. Yritin vaihtaa viitoselle, mutta ei mennyt alaspäin. Laatikko ei reagoinut. Sitten vaihdoin nopeasti manuaaliseen varakeppiin, mutta se meni poikki.
- Kun vaihdoin vielä takaisin rattivaihteisiin, kuului kova ääni ja tajusin, että tämä on tässä. Ensin ajattelin, että olisi ollut vain väliaikainen sähkövika kuten viime vuonna Korsikalla. Reilut neljä kilometriä raahauduin, mutta sitten homma oli selvä, Latvala summasi STT:lle.
Latvalan Volkswagen on temppuillut tällä kaudella enemmän kuin tarpeeksi. Saksan rallin keskeytys oli myös viimeinen niitti MM-sarjassa, kun syyskuinen Kiinan osakilpailu jouduttiin aiemmin tällä viikolla perumaan. Tallitoveri Sebastien Ogier on karkaamassa jälleen kerran.
- Mieli on kyllä ollut aika maassa, kun oli kuitenkin vielä pieniä mahdollisuuksia MM-sarjassa. Huomenna lähdetään silti vielä ralli2-säännöllä matkaan ajamaan hyviä aikoja. Yritetään myös sunnuntain power stagelta pisteitä napsia.
Sunisellekin keskeytys
Suomalaisten osalta Saksan rallin aloittanut Mittelmosel oli karmea. Myös WRC2-luokan mestaruudesta kamppaileva Teemu Suninen joutui vaikeuksiin 22 kilometrin erikoiskokeella. Jokelalainen ennätti pätkää 300 metriä Latvalaa pidemmälle.
- Autoa tuli vähän rikottua. Mentiin yksi neulansilmä leveäksi ja takanurkka osui kivimuuriin. Pääsimme jatkamaan, vaikka tukivarsi oli vääntynyt. Vähän siitä eteenpäin, niin se sitten katkesi, Suninen manasi.
Rallia johtaa perjantain jälkeen Volkswagenin norjalaiskuljettaja Andreas Mikkelsen niukalla 4,3 sekunnin erolla ennen Ogieria. Hyundain Thierry Neuville on kolmas ennen tallitoveriaan Dani Sordoa.
Esapekka Lappi on yleiskilpailun 11. sijalla ja WRC2-luokassa toisena.