Viikko sitten kaksi rekkaa törmäsi, toinen kuljettaja kuoli ja toinen loukkaantui vakavasti. Hetken kuluttua kuorma-auto luisui ojaan. Tämä tapahtumasarja oli liikaa pohjalaisille rekkakuskeille, jotka vaativat tänään Ely-keskukselta selvitystä heikentyneestä tienpidosta.
– Ei aurausta, ei suolausta, ei hiekotusta… Tuolla saa pelätä henkensä edestä liikenteessä, sanoo kapinakokouksen järjestänyt rekkakuski Matts Källström.
Hänellä on kolmenkymmenen vuoden kokemus rekan ratista, joten hän tietää mistä puhuu.
– Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana tilanne on huonontunut tosi paljon. Teidenhoito on mennyt selvästi alaspäin, toteaa konkarikuski.
Pohjalaiset rekkakuskit kokoontuivat tänään joukolla 8-tien varrelle Edsevön Nesteelle, jossa he laittoivat Ely-keskuksen edustajan seinää vasten. Miksi urakoitsijoiden tienhoitoa ei valvota?
– Ensinnäkin meidän tienhoidon aluevastaavilla, entisillä tiemestareilla, on nykyään isommat alueet kuin ennen. Tiedän että heillä on täysi mahdottomuus tarkastaa kaikkia teitä ja olla ihan täysin ajan tasalla siitä, missä kunnossa tiet ovat, myöntää tienpidon suunnittelija Elina Granqvist Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksesta.
Valvontaa lisää?
Rekkakuskit eivät kritisoi niinkään tienhoidon perusteita. Heitä hermostuttaa se, että teitä ei hoideta sopimusten mukaisesti. Ely-keskuksessa ymmärretään asia paremmin kuin hyvin: hekin haluavat, etä sopimukset urakoitsijoiden kanssa toimivat.
– Valvontaa tarvittaisiin lisää, että se laatu on sitä, mitä me olemme tilanneet.
Rekkakuski Katja Sanila luonnehtii tilannetta näin.
– Tienhoito on muuttunut. Siinä vaiheessa kun minä pystyn jo edellisenä päivänä Pekka Poudan ilmoituksista katsomaan että huomenna on huono keli, niin tuntuu että tienhoitajat eivät ole katsoneet niitä ollenkaan, luonnehtii Sanila.
Turvallisuus loppuu tehtaan portille
Kuljettajien mukaan ammattikuskien turvallisuus on tänä päivänä ironinen asia. Kun kuljettaja vie kuormaan tehdasalueelle, hän joutuu tiukan työturvallisuuslainsäädännön piiriin.
– Siellä pitää olla turvakengät, kypärät, huomioliivit ja jopa valjaat putoamisen varalle. Kun tehtaan portista ajaa ulos, on täysin oman onnensa varassa, kuvailee Sanila.
Tänä talvena häntä on ruvennut hirvittämään oma työ.
– Pelkään toisinaan henkeni puolesta liikkuessani tiellä, luonnehtii Sanila.
Rekkakuskien kriisikokouksen taustalla on viimeviikkoinen kahden rekan kolari. Heidän mielestään taustalla oli huono tienpito.
– Tie oli peilijäässä, sanoo Matts Källström.
– Silloin oli äärimmäisen huonosti hoidettu tie, jatkaa Sanila.
Toisen kuljettajan kuolema ja toisen vakava loukkaantuminen oli viimeisen pisara asialle, joka on puhuttanut kuskeja huoltoasemilla jo pari vuotta.
– Kyllähän meitä rekkakuskeja on paljon, mutta ei yhtään liikaa, kuittaa Sanila.