Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) ehdottaa polttoaineen jakeluvelvoitteen väliaikaista alentamista hätäavuksi kuljetusalan tilanteeseen. Myös suora tuki kuljetusyrittäjille on vaihtoehtona.
Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että liikennepolttoaineen jakelijoilla on velvoite toimittaa vuosittain kulutukseen tietty vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Nyt jakeluvelvoite on 19,5 prosenttia, ja se nousee vuosittain siten, että uusiutuvien osuus on vuodesta 2029 lähtien 30 prosenttia.
Kuljetusyrittäjät eivät ole saaneet vielä siirrettyä polttoaineen hinnan nousua itse perimiinsä hintoihin. Dieselin bio-osuuden saatavuudessa on ollut vaikeuksia Ukrainan sodan vuoksi ja se näkyy kalliimpana hintana.
– Jakeluvelvoitteen väliaikaisessa alentamisessa myönteistä olisi se, että se ei auttaisi vain kuljetusalaa vaan kaikkia dieselillä autoilevia. Se olisi myös julkisen talouden kannalta kestävä ratkaisu. En kuitenkaan pidä perusteltuna, että luopuisimme varsinaisesta pitkän aikavälin ilmastotavoitteesta, sanoo Saarikko MTV Uutisille.
Ilmastotavoitteesta ei tarvitsisi tinkiä, kun uusiutuvien osuutta nostettaisiin myöhemmin enemmän kuin nyt on kaavailtu.
Saarikon johtama varautumisen ministerityöryhmä kokoontuu huomenna keskustelemaan kuljetusalan ahdingosta ja ylipäätään suomalaisyritysten näkymistä. Varsinaisia päätöksiä ei huomiselta kokoukselta vielä odoteta.
"Tutkimus- ja kehityssäästöt löydettävä muualta"
Hallitus kokoontuu parin viikon kuluttua kehysriiheen tekemään talouspäätöksiä. Saarikon mukaan valtiovarainministeriö aikoo esittää tutkimus- ja kehitysmenoihin kohdistuvien leikkausten perumista.
Viime kevään kehysriihessä hallitus päätti kokonaisuudessaan 370 miljoonan euron pysyvistä menosäästöistä vuodesta 2023 eteenpäin. Tässä kokonaisuudessa tieteeseen olisi kohdistettu 35 miljoonan euron leikkaukset. Saarikon mukaan tutkimus- ja kehitysrahoitukseen kaavaillut säästöt on nyt löydettävä jostain muualta.
Viime viikolla Saarikko kertoi, että aikoo ehdottaa hallitukselle muun muassa tutkimus- ja tuotekehitysmenojen lisäämistä noin 300 miljoonalla eurolla vuodelle 2023.