Olisiko George Russellin pitänyt Mercedes-suojattina antaa Valtteri Bottakselle enemmän tilaa Imolan F1-kisan kolaritilanteessa? Tallipäällikkö Toto Wolff kertoo käyneensä asiaa läpi kummankin kuljettajansa kanssa.
Mercedes-leiriä kuohutti edellisessä F1-osakilpailussa Bottaksen ja Russellin välillä tapahtunut kolarointi, joka keskeytti kummankin kuljettajan pistetaistelun.
Tilanteen teki vielä tulenaremmaksi se fakta, että vastakkain olivat Mercedes-kuljettaja ja asiakastalli Williamsilla ajava kuljettaja, joka kuuluu Mercedeksen kuljettajaohjelmaan.
Mestaritallin päällikkö Toto Wolff kommentoi tuoreeltaan Imolassa tapausta ja totesi, että Russellin olisi pitänyt huomioida paremmin, että tämä ajaa tilanteessa Mercedestä vastaan. Wolffilta kysyttiin perjantaina Portugalin lehdistötilaisuudessa, mitä sääntöjä Mersun sisällä näissä tilanteissa on.
– Mitään epäselvyyttä ei ole kenenkään puolelta, eikä kenenkään kuskin kohdalla ole mitään sääntöjä. Kyse on vain meidän palautteenannostamme, Wolff puolustautui.
– Haluan pitää suurimman osan keskusteluista luottamuksellisina, koska puhuin kummankin kuskin kanssa, hän jatkoi.
Wolff tietää, että päätökset radalla tehdään millisekunneissa, joten riskin ottaminen tietyissä tilanteissa tapahtuu varsin vaistonvaraisesti. Russell on nuori kuljettaja, jolta myös odotetaan tilaisuuksiin tarttumista.
– Sitten kysymys kuuluu, onko reaktioaikaa riittävästi huomaamaan, kuka toista autoa ajaa? Minusta ei. Tavallaan ei siis voi aina täysin tuomita toisen, ja toista ei ollenkaan. Siinä on aina nyansseja. Olen todella tyytyväinen keskusteluun, jonka kävimme.
Russell kommentoi itse, että hänen täytyy radalla kohdella Valtteri Bottasta ja Lewis Hamilton kuin nämä olisivat hänen tallikavereitaan. Wolffilta udeltiin, onko asia tosiaan linjattu Mercedeksellä näin, ja miksi silloin Bottas ei päästänyt nopeampaa Russellia ohi. Tallipomo ei ollut halukas käymään asiaa läpi
– En tiedä, mitä minun pitäisi vastata tuohon. Ei minulla ole siihen sanottavaa, Wolff pyöritteli.
– Saisinko suoran vastauksen, kiitos, toimittaja Dieter Rencken yritti vielä, mutta Wolff pysyi hiljaa.
Red Bullin tallipäällikölle Christian Hornerille asia on kuitenkin paljon selvempi. Myös hän joutuu miettimään, miten omat suojatit saavat taistella keskenään radalla. Heillä tosin komentosuhde kakkostiimiin on Mercedestä paljon suorempi.
– Red Bullin tapauksessa kaikki kuskit ovat Red Bull Racingin kuskeja, ja jotkut on vain nimetty AlphaTaurille, mutta mitään ohjeistusta tehokkaaseen yhteistyöhön ei ole, Horner kommentoi.
– Meillä on vaatimuksena kunnioittaa kanssakuljettajia, mutta siinä se. He saavat vapaasti kisata keskenään, kuten olemme nähneet lukuisia kertoja, mutta mitään tarkkaa ohjeistusta siitä ei ole.
Juttua päivitetty klo 9.05: Muutettu otsikkoa ja lisätty tarkennusta Wolffin ja Renckenin keskusteluun.