Kausi 2022 on vasta toinen kerta Valtteri Bottaksen F1-uralla, kun hänen menoaan vauhdittaa jokin muu kuin Mercedeksen voimanlähde. Valinta oli ehkä hieman yllättäenkin jopa tietoinen, sillä Mercedeksen voimayksiköt ovat olleet läpi hybridiaikakauden (2014–) sarjan parhaimmistoa.
LUE MYÖS: Oscar-voittaja yritti houkutella Kimi Räikköstä valkokankaalle – suomalaisen vastaus aiheutti naurunpurskahduksen
LUE MYÖS: Mercedes-pomo ampuu kulissipaljastuksellaan alas häpeilemättömät väitteet Valtteri Bottaksesta
Ennen yllätyssiirtoa Mercedekselle kaudeksi 2017 Bottas oli ehtinyt ajaa ykkösissä neljä kautta Williamsilla. Näistä ensimmäinen, kausi 2013, on tähän mennessä ainoa kerta, kun Bottas on ajanut F1:ssä jollain muulla kuin Mercedeksen voimanlähteellä. Willams oli tuolloin Renault'n moottoriasiakas ennen kuin aloitti yhä jatkuvan Mercedes-yhteistyön kaudella 2014.
Ensi kaudella Bottas pääsee Alfa Romella ensimmäisen kerran testaamaan Ferrarin voimanlähdettä. Hänellä olisi ollut myös mahdollisuus jatkaa uraansa Mercedeksen siivittämänä.
– Kyllä, oli mahdollisuus. Kun vaihtoehtoja ei ollut siinä hetkessä montaa, se oli joko Williams tai Alfa Romeo, Bottas vahvistaa julkisuudessakin spekuloidut vaihtoehtonsa ensi kaudeksi.
Päätös ensi kauden tallista ei ollut helppo, eikä sitä ainakaan helpottanut ensi kaudeksi muuttuvat säännöt, joiden myötä voimasuhteita on äärimmäisen vaikea arvioida ennakkoon.
– Yritin kaivaa molemmista talleista niin paljon tietoa kuin mahdollista. Samaan aikaan kuuntelin omaa sisintäni saamani tiedon perusteella. Koen, että Williams on menossa eteenpäin ja heillä on hyvä tulevaisuus, mutta jotenkin minulla oli tunne, että Alfa on oikea valinta minulle.
– Ajattelin, että on mukava mennä talliin, jossa ei ole Mercedeksen voimayksikköä, ei ole sitä linkkiä. Jotain täysin uutta ja erilaista minulle.
F1:ssä sanotaan usein, että jokaisen kuljettaja unelmana on ajaa joskus Ferrarilla. Tämä kysymys esitettiin myös Bottakselle, mutta ainakaan hän ei suoraan myönnä, että hyppäyksessä Alfa Romeolle, Ferrarin voimanlähteisiin, olisi jonkinlainen tähän liittyvä taka-ajatus.
Mutta ei hän sitä toisaalta kiistäkään.
– En osaa ennustaa tulevaisuutta. Tässä lajissa ei koskaan tiedä, mitä tapahtuu, mutta ainakin seuraavat vuodet olen Alfa Romeolla. Odotan sitä innolla. Minulla on vielä aikaa F1:ssä. Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu.