F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli aikoo tutkia perusteellisesti, mistä Qatarin GP:ssä nähdyt rengasrikot johtuivat.
Sunnuntaisessa Qatarin osakilpailussa nähtiin useampi yllättävä rengasrikko. Valtteri Bottaksen, Nicholas Latifin ja George Russellin eturenkaat puhkesivat täysin varoittamatta ja yllättäen kesken osakilpailun.
Kaikki kisassa nähdyt rengasrikot tapahtuivat renkaille, joilla oli ajettu jo yli 30 kierrosta. Kummallisinta on kuitenkin se, etteivät kuljettajat huomanneet mitään hälyttäviä signaaleja siitä, että renkaat sanoisivat itsensä irti.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas yllättyi totaalisesti Qatarin GP:n päättäneestä rikosta – "Se vain tuli yhtäkkiä"
Pirellin F1-pomo Mario Isolalla on oma epäilyksensä siitä, mistä rengasrikot johtuivat.
– Kisan aikana tuli selväksi, että yhden pysähdyksen taktiikka oli epävarma vaihtoehto, joka vaatii erittäin hyvää rengaskuluman hallintaa. Osalle kuljettajista tuli ongelmia. Tämä johtui luultavasti pitkien stinttien aiheuttamasta korkeasta rengaskulumasta ja osumista kanttikiviin suurivauhtisissa ja aggressiivisissa mutkissa, Isola pohtii Pirellin tiedotteessa.
Qatar oli talleille ja kuljettajille täysin uusi tuttavuus ratana. Isola huomauttaa, ettei tallit ehtineet kerätä kisaviikonlopun aikana tarpeeksi tietoja radanrengaskulumasta.
– Tallit lähtivät kisaan huomattavasti vähemmällä informaatiolla, mitä he olisivat halunneet.
Pirelli aikoo tehdä kattavan tutkimuksen selvittääkseen rengasrikon syyt.
– On selvää, että meidän täytyy selvittää tarkasti, mitä oikein tapahtui. Teemme kattavan analyysin laboratoriossamme Milanossa.