Mercedeksen Valtteri Bottas jäi F1-kauden toisissa aika-ajoissa kahdeksanteen lähtöruutuun. Bottaksen aika-ajokierrokset menivät pilalle jo Imolan radan ensimmäisellä sektorilla.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Imolan GP suorana 16.-18.4.
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Valtteri Bottas huuli pyöreänä aika-ajopettymyksen jälkeen: "Auto tuntui ihan erilaiselta"
LUE MYÖS: Hamilton täräytti paalulle, Bottakselle valtava pettymys – Räikkönen löi tallikaverinsa kohutulokkaan avustuksella
Lewis Hamilton oli paalupaikkakierroksellaan ensimmäisessä sektorissa yli 0,4 sekuntia nopeampi kuin suomalainen tallikaverinsa omilla viimeisen osion yrityksillään. Kahdella viimeisellä sektorilla Bottas hävisi Hamiltonille huomattavasti vähemmän, ja lopputuloksissa hänen eronsa Hamiltoniin oli 0,487 sekuntia.
Viime kaudella Imolassa paalupaikan napannut Bottas ihmetteli tapahtunutta aika-ajojen jälkeen.
– Q1:ssä ja Q2:ssa auto tuntui hyvältä, mutta Q3:ssa ihan erilaiselta. Takapää oli tosi levoton. Mutkien sisääntuloissa oli ongelmia, eikä tällaista ole ollut aiemmin. Täytyy katsoa, että autossa on kaikki kunnossa, Bottas sanoi.
Tallipäällikkö Toto Wolff antoi aika-ajojen jälkeen lisätietoja Bottaksen ongelmista, jotka hänen mukaansa liittyivät renkaiden lämmittämiseen – eivät autoon. Ilman lämpötila Imolassa huiteli aika-ajojen aikaan 12–15 celsiusasteessa.
– Valtteri on ollut läpi viikonlopun aika hyvä mutkissa 2 ja 3. Molemmilla kuljettajilla oli lämmitysvaikeuksia kierroksen alussa. Q1:ssä pystyimme antamaan Valtterille toisen lämmittelykierroksen, ja hän oli todella hyvä, Wolff sanoi.
Bottas ja Hamilton ajoivat ensimmäisessä osiossa pehmeällä renkaalla viiden kierroksen stintin: lämmittelykierros, aikakierros, välikierros, aikakierros, sisääntulokierros. Bottas oli molemmilla aikakierroksilla ensimmäisessä sektorissa vain 0,031 sekuntia Hamiltonia hitaampi, ja koko kierroksen mitassa Bottas oli molemmilla kerroilla lähemmäs kolme kymmenystä Hamiltonia nopeampi.
Bottaksen ykkösosion jälkimmäinen aikakierros olisi itse asiassa oikeuttanut viimeisessä osiossa jopa neljänteen sijaan.
– Se oli lämmitysongelma. Tiedämme tasan tarkkaan, mistä oli kyse, ja Valtterikin tietää. Kaikesta huolimatta Valtteri on kisaa ajatellen ihan hyvissä asemissa, Wolff sanoi.
Bottas ja Hamilton ajoivat ensimmäisen ja viimeisen osion keskenään samanlaisilla rengasstrategioilla. Toisessa osiossa Bottas ajoi kaksi vetoa keskikovalla renkaalla, Hamilton yhden keskikovalla ja yhden pehmeällä.
Hamilton teki rengaslämpötilojen kannalta kriittisessä ykkössektorissa tylyä jälkeä parannettuaan aikaansa pehmeällä renkaalla kierros kierrokselta kohti paalupaikkavetoaan.
Bottaksen parhaaksi noteeraukseksi ykkössektorissa jäi ensimmäisen osion toinen veto, ja viimeisesä osiossa Bottas oli ykkössektorissa koko porukan hitain.
Bottaksen ja Hamiltonin ajat 1. sektorissa:
RENGAS | BOTTAS Q1 | HAMILTON Q1 | RENGAS |
uusi soft | 23,958 | 23,927 | uusi soft |
käytetty soft | 23,917 | 23,886 | käytetty soft |
uusi soft | 24,180 | 23,853 | uusi soft |
RENGAS | BOTTAS Q2 | HAMILTON Q2 | RENGAS |
uusi medium | 24,004 | 23,871 | uusi medium |
käytetty medium | 23,945 | 23,991 | käytetty medium |
uusi medium | 24,010 | 23,769 | uusi soft |
RENGAS | BOTTAS Q3 | HAMILTON Q3 | RENGAS |
uusi soft | 24,049 | 23,633 | uusi soft |
uusi soft | 24,048 | 23,738 | uusi soft |