Mercedes-kuljettaja Valtteri Bottaksen pitkäaikainen päätukija Wihuri on lopettanut yhteistyön suomalaiskuskin kanssa. Yhtiön pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri vahvistaa asian MTV Urheilulle.
Yhteistyön loppumisesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Aarnio-Wihurin mukaan päätös oli pitkälti taloudellinen.
– Olemme tehneet Valtterin kanssa yhteistyötä 20 vuotta. Siitä F1:ssä on mennyt seitsemän vuotta. Totesimme, että aikansa kutakin. Emme saa enää sitä hyötyä, mitä pitäisi saada. Ja tuo kaikki maksaa paljon, Aarnio-Wihuri sanoo MTV Urheilulle.
Wihurin logot ovat näkyneet Bottaksen kypärässä ja hänen ajamissa autoissa koko suomalaiskuskin F1-uran ajan.
Osapuolten välinen yhteistyö alkoi jo, kun Bottas ajoi kartingia. Tämän jälkeen Wihuri on ollut Bottaksen pääyhteistyökumppani.
Aarnio-Wihuri vihjaili Ilta-Sanomille, että Bottaksen viime kauden menestys olisi ollut yksi tekijä yhteistyön lopettamisessa.
Onko näin?
– Ei se ollut ratkaiseva asia, mutta olihan se vähän huono homma se loppuvuosi, Aarnio-Wihuri myöntää.
– Kyllä se varmaan osa tässä oli, mutta ei ratkaiseva. Olimme miettineet tätä jo aikaisemmin.
Bottas keikkui MM-sarjan kärkitaistossa mukana vielä alkukaudella. Kesällä tulleet takaiskut olivat kuitenkin liikaa. Lopulta suomalaiskuski toimi Mercedeksen brittikuljettajan Lewis Hamiltonin apuna loppukauden ajan.
Aarnio-Wihurin mukaan yhteistyötä ei päätetty lopettaa Bottaksen heikon loppukauden myötä.
– Se oli joskus syyskuussa, kun päätimme, että lopetamme tämän homman, Aarnio-Wihuri paljastaa.
– Siinä mielessä tällä loppukaudella ei ollut merkitystä.
Kymmeniä miljoonia
Yhtiönä Wihuri oli tärkeässä roolissa, kun Bottas vaihtoi saksalaiskuljettajan Nico Rosbergin lopettamispäätöksen myötä Williamsilta Mercedekselle.
Aarnio-Wihurin mukaan tukipotin kohdalla puhutaan ”useista miljoonista”.
– Kustannukset ovat kasvaneet vähintään sellaiset kymmenen prosenttia joka vuosi.
– Jos ajatellaan, mitä olemme laittaneet Valtteriin rahaa, niin kymmenen miljoonaa ei ole mitään, Aarnio-Wihuri paljastaa.
– Tuollainen yhteistyö on hirvittävän kallista. Sillä pystyy vetämään 5-6 kuskia nuorten puolelta ”ylös”. Emme kuitenkaan saaneet enää tuosta sellaista hyötyä, mitä aikanaan saimme. Tuolle ei ollut enää sen tyyppistä tarvetta, minkä myötä katsoimme, että tämä on järkevä päätös.
Aarnio-Wihuri itse on pitkän linjan autourheilumies. Hän ajoi autokilpailuja paljon jo 1960- ja 70-luvulla.
Formuloita hän aikoo seurata tarkasti myös jatkossa.
– Ei seuraaminen tähän lopu. Se on erilaista jatkossa.
– Enkä mä ole niin hirveän paljoa siellä varikolla käynyt. Pari kertaa vuodessa. Fakta on se, että telkkarista näkee niin paljon paremmin ne kilpailut, Aarnio-Wihuri naurahtaa.