Alfa Romeon Valtteri Bottas oli pitkin Singaporen F1-aika-ajojen ykkösosiota tallikaveriaan Guanyu Zhouta hitaampi ja karsiutui lopulta jatkosta jäätyään 16:nneksi. Suomalainen selitti vaikeuksiaan Viaplayn haastattelussa, mutta jätti oleellista myös sanomatta.
Bottaksella on usein ollut vaikeuksia märällä radalla, ja niin oli myös Singaporen aika-ajoissa. Zhou löi läpi aika-ajojen ykkösosion jatkuvasti Bottasta selvästi kovempia aikoja.
Zhou oli lopulta avausosion 10:s ja Bottas 16:s seitsemän sekunnin kymmenystä tallikaveriaan hitaammalla ajalla. McLarenin Lando Norris selviytyi viimeisenä miehenä jatkoon 15:n joukkoon.
– Kun on vaihtelevat kelit, ajoitus on aina tosi tärkeä aika-ajoissa. Nyt ei osunut ajoitus yhtään, Bottas selitti karsiutumistaan Viaplaylle.
Bottas jäi yli kolme sekuntia avausosion nopeimman vedon kellottaneen Red Bullin Max Verstappenin ajasta.
– Kun piti ajaa nopein kierros, renkaat alkoivat loppua kesken. Olisi ehkä pitänyt pysähtyä uudelle rengassetille, mutta se oli jo liian myöhäistä siinä vaiheessa, kun sen huomasi. Kun rata kuivui, oli vaikea ennustaa, missä on paras kohta, Bottas ruoti.
Kuten mainittu, Bottas ei ollut aiemminkaan aika-ajoissa lähellä tallikaverinsa aikoja eikä vakuuttavassa vauhdissa ylipäätään. Pelkän ajoituksen piikkiin hitautta ei voi kriittisesti tarkastellen laittaa.
"Ei helppoa"
Rytmin löytämistä vaikeutti, että alussa osa radasta oli aiemman sateen jäljiltä osa märkä, kun taas osa oli kuivana.
– Ei ollut helppoa tietenkään. Eka kierros varsinkin on hakemista, mutta kierros toisensa jälkeen alkaa ymmärtää enemmän, missä on kuivempaa ja missä liukkaampaa. Tietenkin se muuttuu joka kierros vähän. Olosuhteet olivat kuitenkin kaikille samat, ja ajoitukseen meni tuo aika-ajo.
Ferrarin Charles Leclerc otti lopulta kauden yhdeksännen paalupaikkansa. Zhou jäi kakkososioon oltuaan siinä 15:s.