Seitsemän uutisissa vieraillut mediamarkkinoita selvitelleen työryhmän puheenjohtaja Anssi Vanjoki antaa vahvan tukensa moniääniselle ja moniarvoiselle medialle.
– Tekemämme ehdotukset tukevat sitä, että uutisia ja muutakin ohjelmaa tulee mahdollisimman monesta luukusta, sanoo Anssi Vanjoki.
Yleisradion roolia Vanjoki työryhmineen muuttaisi entistä enemmän ostajan suuntaan.
– Yle suurimpana toimijana mediamarkkinassa siirtyisi ostamaan palveluja ulkopuolisilta pieniltä toimijoilta, sanoo Vanjoki.
Hän uskoo, että lisäkilpailu tekisi hyvää mediamarkkinoille.
Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä esittää digitaalisille ja fyysisille sisällöille samaa arvonlisäveroa. Työryhmän raportin vastaanottanut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tahtoo edistää kaupallisen median asemaa.
– Minulle kaikista tärkein tavoite on se, että me saadaan hyvinvoiva kaupallinen media Suomeen, sanoo ministeri.
Kaikkia netin sisältöjä ei Vanjoen mukaan voi laittaa maksullisiksi, siksi hän kiinnittää huomionsa mainonnan sääntöihin.
– Aivan keskeistä on, ettemme tee sääntöjä, jotka haittaavat kotimaisia toimijoita kilpailussa ulkomaisia toimijoita vastaan, sanoo Vanjoki.
– Eli kaikille samat lähtökohdat on se keskeinen reilun kilpailun markkinaolosuhde, tiivistää Vanjoki Seitsemän uutisten haastattelussa.