Erilaisissa elämyspalveluissa ovat yleistyneet vastuuvapauslausekkeet. Ryhmäpäällikkö Janne Niemelä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista korostaa, että lomakkeella ei voi siirtää vastuuta palvelun turvallisuudesta kuluttajalle.
Kuluttajapalveluissa on Niemelän mukaan riskialttiita tulokkaita.
– Moottorikelkkapalvelut ovat kasvaneet Lapin-matkailun lisääntymisen myötä. Niissä on tapahtunut vakavia loukkaantumisia ja aiempina vuosina myös kuolemia. Riskejä sisältyy myös esimerkiksi trampoliinipuistoihin.
Jotkin uudet harrasteet voivat olla sellaisia, että kuluttajan on hyvin vaikea arvioida itse turvariskiä.
– Silloin täytyy vain luottaa, että palvelun järjestäjä on varmistanut sen turvallisuuden.
Sudenkuoppina peittely ja vähättely
Kuluttajapalveluiden valvonta on ollut nyt vuoden ajan Tukesin vastuulla. Aiemmin tehtävää hoitivat kunnat.
Avausvuoden perusteella Niemelä toteaa, että ohjelmapalvelujen harjoittajien asenne on sekä turvallisuuden että valvonnan onnistumisen kannalta hyvin tärkeä.
– Huonoin mahdollisuus on se, jos palvelun järjestäjä alkaa peitellä tai vähätellä turmia ja läheltä piti -tilanteita.
Hyvät toimijat pystyvät tunnustamaan tapahtuneen vahingon. Sen jälkeen ne selvittävät, miten vastaava pystytään estämään jatkossa.
Niemelä antaa kiitosta esimerkiksi Suomen hiihtokeskusten yhdistykselle SHKY:lle. Se on kerännyt kattavasti yhteen tietoja onnettomuuksista laskettelurinteissä.
– Koosteesta on helpompi nähdä, millaisia turmia tapahtuu ja muun muassa se, mihin kehon kohtiin vammat keskittyvät. Osin tätä kautta vapaaehtoinen kypärien käyttö rinteissä on saatu yleistymään.
2:07