MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden neljäs osakilpailu ajettiin Sotshin radalla Venäjällä.
Mercedeksen Valtteri Bottas otti Sotshissa uransa ensimmäisen osakilpailuvoiton. Hän piti Sebastian Vettelin lähentelyt loitolla ja jätti saksalaisen toiseksi. Kimi Räikkönen täydensi upean suomalaisviikonlopun kolmossijallaan. Kyseessä oli vasta neljäs kerta F1-historiassa, kun palkintopallilla on kaksi suomalaista.
TOP5
1. Valtteri Bottas
Viides suomalainen F1-kisavoittaja on yksinoikeudella tämän listan kärjessä. Ja millä tavalla se tuli; yhtä sanaa käyttäen täydellisellä. Bottas lähti liikkeelle valojen sammuessa kuin raketti ja sai eturivin Ferrarit näyttämään lähinnä mikroautoilta. Mutta vielä mestarillisempi nastolalainen oli turva-auton poistuessa radalta: hän pamautti yhdessä kierroksessa yli sekunnin eron Vetteliin ja siitä ero vain kasvoi. Lopussa Vettelillä oli vauhtia enemmän, eikä Bottaksen paha rengaslukko 15 kierrosta ennen loppua auttanut, mutta suomalainen viileys oli niin vahvasti esillä kuin pitikin. Saatiinpa Bottakselta myös oma versio räikkösmistä, kun hän käski tallin olemaan radiossa hiljaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pienenä knoppina sanottakoon, että yhdeksän edellistä kertaa, kun Vettel on lähtenyt paalulta hän on voittanut jokaisen kisan. Vaan eipä tullut kymmenettä.
Bottaksen kisan jälkeisiä kommentteja on helppo lainata; ensinnäkin voitto piti ottaa ajamalla, eikä se tullut tuurilla ja toiseksi, kun alla on Mercedes, oli vain ajan kysymys, että kaikki osuu kohdilleen. Ja vielä yksi lainaus: näitä tulee lisää.
2. Kimi Räikkönen
Räikkönen is back. Näin saattoi sanoa lauantaina. Hän oli vain 59 sadasosan päässä paalupaikasta, vaikka epäonnistuikin viimeisessä yrityksessään. Jos toinen lämmittelykierros olisi saatu alle, kenties Kimi olisi vihdoin katkaissut 127 kisaa kestäneen paalupaikattomuutensa. Kisassa hän hävisi Bottakselle sijan startissa eikä sitä koskaan saanut takaisin. Sen sijaan Lewis Hamiltonilla ei ollut mitään mahdollisuutta ottaa Räikköstä kiinni. Joskin Hamiltonin viikonloppu oli hankalaa, mistä lisää alempana.
Tärkeintä Räikkösen viikonlopussa oli hänen muuttunut olemuksensa. Kisan jälkeen hän rupatteli yllättävänkin pitkään haastatteluaitauksessa eikä ollut kireänä kuten aiemmissa kisoissa. Kaikesta näkee, että auto on nyt sellainen kuin pitää ja suomalainen pääsee toteuttamaan itseään. Räikkönen on tyytyväinen vain voittoihin, se nähtiin nytkin, mutta kauden ensimmäiset kuohujuomasuihkuttelut maistuivat varmasti. Eikä tämä jää viimeiseksi, Räikkönen on palannut taistelemaan voitoista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. MM-taistelu
Kahden ylemmän "topin" hengessä Sotshin viikonloppua voi pitää suomalaisten "kakkoskuskien" vastaiskuna. Räikkösen jäätyä alkukaudesta Vettelin jalkoihin ja Bottaksen saatua Bahrainissa komennon päästää Hamilton edelleen, on yleinen mielipide ollut se, että suomalaiset ovat vajonneet kakkoskuskeiksi. Vaan eivätpä ole.
Sotshin viikonloppu näytti, että pitkästä aikaa jokaisena lauantaina ja sunnuntaina on neljä ehdokasta olemaan muita parempi. Kolmen vuoden ajan on mietiskelty onko ykkönen Hamilton vai Nico Rosberg, nyt mukana on kaksi tallia ja niiden molemmat kuskit. Lisäksi, kun Mercedes on dominoinut aiemmin aika-ajoja ja Ferrarin aseet ovat olleet kisassa, nähtiin Sotshissa, että hopeamuurikin on murrettavissa. Punainen eturivi ensi kertaa sitten vuoden 2008 oli todella maukasta vaihtelua ja nosti MM-taistelun kihinää entisestään. Tästä kaudesta tulee värikäs ja kiihkeä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Felipe Massa
"Eläkeläinen" ei ole tullut vain jäähdyttelemään. Vaikka Massa ei ole kisojen räiskyvin kuski radalla, hän tekee todella tasaista jälkeä. Moneen otteeseen viime kaudella tuli mieleen, että olisiko brassin pitänyt jo lopettaa, mutta tällä kaudella hän on näyttänyt rattimiehen ominaisuutensa. Massa on aina taistelemassa sijoista 5-6, eli tämän hetken "best of the rest" -sijoituksista. Sotshin kisassa tullut renkaan puhkeaminen oli harmillinen takaisku ja esti Massalta jo kauden kolmannen kutossijan. Hän oli yhdeksäs ja kuten koko kauden ajan, nuorta tallikaveriaan Lance Strollia parempi. Papukaijamerkki Strollille, joka pääsi ensimmäisen kerran maaliin saakka.
5. Force India
Pinkit pantterit tekivät ensimmäisen kerran sen, mihin talli pystyi viime kaudella tasaisesti: otti hyvät pisteet kärjen takaa. Sergio Perez oli kuudes ja Esteban Ocon seitsemäs, molemmat ensi kertaa tällä kaudella seitsemän parhaan joukossa. Kun Mercedekset ja Ferrarit menevät tällä kertaa auttamattoman kovaa muille, on Force Indian oltava juuri näillä sijoilla napsimassa kaikki mahdolliset pisteet. Puolustettavana on MM-sarjan neljäs sija ja nyt Force India nykäisi johtonsa Williamsiin nähden pisteestä 13 pisteeseen.
FLOP5
1. Red Bull
Nyt ei näytä hyvältä. Max Verstappen jäi radalle perjantaina, Daniel Ricciardo lauantaina. Red Bull tappelee parhaan kykynsä mukaan, mutta kehitysaskeleet eivät ole tällä hetkellä sellaisia kuin on toivottu. Isoja päivityksiä, etenkin voimapuolelle, on tulossa, mutta pikkuhiljaa odotukset niitä kohtaan alkavat käydä kovin suuriksi. Uusi huoli on jarruissa, Ricciardo oli ajaa seinään, kun jarrut pettivät. Bahrainissa Verstappenin kisa päättyi jarrurikkoon. Syykään ei ole tiedossa. Mersu ja Ferrari menevät liian kovaa, nyt pitää tapahtua.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Romain Grosjean
Vaikeaa, vaikeaa. Ranskalainen valitti koko viikonlopun ajan autostaan, milloin mistäkin. Aika-ajossa hän jäi toiseksi viimeiseksi, kun tallikaveri Kevin Magnussen toiseen osioon ja oli 14:s. Kisasta ei sitten paljon jäänytkään käteen, kun Grosjean osui Jolyon Palmeriin, lähti ilmalentoon ja rysähti seinään. Kuskit viittilöivät toisiaan syypäiksi, mutta kyllä se syyttävä sormi taisi lopulta osoittaa Grosjeaniin. Se on ymmärrettävää, että auto pitää saada toimimaan kuskille sopivasti, mutta ranskalainen on nyt sortumassa perisyntiinsä ja antaa turhautumiselle, hätäilylle ja keskittymisen herpaantumiselle aivan liikaa valtaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Lewis Hamilton
Todella hankala viikonloppu. Aiemmissa kisoissa säteilevästi hymyillyt Hamilton ei löytänyt missään vaiheessa kunnon säätöjä autoonsa ja ajaminen oli, kuten C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen osuvasti sanoi, roiskimista. Jos ei ole reiluun 60 kisaan jäänyt kärkikolmikon ulkopuolelle kuin kolme kertaa, on nelossija aika-ajossa skandaali. Hamiltonin olemus kiristyikin viikonlopun edetessä, eikä Bottaksen voitto olisi voinut osua parempaan/pahempaan paikkaan. Sotshi oli Hamiltonille voimakas alakoukku palleaan, nyt on mestarin käsissä, miten siitä palaudutaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. McLaren
Valitettavan usein tällä listalla. Niin usein, että ei haluaisi kirjoittaakaan tätä. Tai ehkä se otsikko pitäisi olla Honda. Mutta jo toinen perättäinen kisa, kun toinen McLaren ei pääse edes lähtöviivalle. Samalla tuli Fernando Alonsolle ensimmäinen DNS-merkintä tilastoihin sitten vuoden 2005 USA:n GP:n. Positiivisena asiana oli se, että Stoffel Vandoorne toi McLarenin maaliin saakka. Sama mies yhtyi Alonson kuoroon harjoituksissa, ja ihmetteli, miten muut voivat tulla 300 metrin päästä suoralla ohi. Tuskin kukaan on eri mieltä, McLaren ansaitsisi parempaa.
5. Jolyon Palmer
Kuskin tärkein asia on päihittää tallikaverinsa. Renault'lla tilanne on aika-ajoissa Nico Hülkenberg 4, Jolyon Palmer 0 ja kisoissa Hülkenberg 4, Palmer 0. Ja etenkin aika-ajoissa Palmer on hävinnyt tallikaverilleen murskaavasti. Sotshin kisassa Palmer oli avauskierroksen kolarissa Grosjeanin kanssa, ja vaikka olikin kärsijänä, ei se poista faktaa, että Palmer ei tuo tallille sitä, mitä pitää. Moni ihmetteli, miksi häneen luotettiin vielä viime kauden jälkeen ja brittikuskin on ehdottomasti parannettava, että saa jatkaa F1-uraansa tämänkin kauden jälkeen.