Vettel tuhosi Räikkösen huippulähdön – muistatko tämän ainutkertaisen F1-draaman vuoden takaa?

1:34img
Julkaistu 10.09.2018 18:51
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

Tällä viikolla kisattava formula ykkösten Singaporen GP päättyi viime vuonna Ferrarin kannalta painajaismaisesti.

Pääkuvan videolla viime vuoden Singaporen GP:n tapahtumarikas startti.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 14.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

Lähtökohdat kisaan olivat Ferrarille melko lupaavat. Sebastian Vettel starttasi ykkösruudusta, Kimi Räikkönen neljännestä ja kovin kilpakumppani Mercedes oli kolmannessa rivissä.

Räikkönen sai kostealla radalla erittäin hyvän lähdön, ja oli lähellä jopa johtopaikkaa, kunnes alkoi rytinä. Vettel sulki radan vasemman laidan liian voimakkaasti ja aiheutti ketjukolarin, joka päätti Vettelin, Räikkösen, Red Bullin Max Verstappen ja lopulta myös McLarenin Fernando Alonson kisan.

LUE MYÖS: Taistelu Räikkösen kanssa hurmasi Hamiltonin – "Asia, josta pidän eniten kilvanajossa"

Tuomio kisan jälkeen oli melko yksimielinen.

– Kyllä se Vettelin piikkiin menee. Hän käänsi aivan liian aikaisin sisään ensimmäiseen mutkaan, kun huomasi, että kaverit pääsivät rinnalle, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen summasi.

– Kyllähän se Vettelin ajolinjan muutos laukaisi tuon tilanteen, selostaja Niki Juusela komppasi.

– Syytän tästä pääasiassa Sebastiania. Hän puristi minulta tilan pois, ehkä hän ei nähnyt Kimiä vasemmalla. Mutta se ei ole selitys. Jos taistelet maailmanmestaruudesta, et voi ottaa tuollaisia riskejä, Verstappen puolestaan kommentoi.

Kyseessä on ainoa kerta F1-historiassa, kun molemmat Ferrarit ovat keskeyttäneet avauskierroksella.

Hamilton johti tuossa vaiheessa MM-taistoa kolmella pisteellä Vetteliin, mutta Singaporen iltakisa oli käännekohta. Lopulta mestaruusmarginaali oli 46 pistettä. Valmistajien MM-sarjan johtoasemaansa Mercedes kasvatti Singaporessa 62 pisteestä 102 pinnaan. Kauden lopussa se oli 146 pistettä. 

Tuoreimmat aiheesta

F1