Joensuulainen Tero Tahvanainen, 30, on ajanut junia jo yli viiden vuoden ajan. Verenperintönä tullut rakkaus rautateihin sai miehen vaihtamaan alaa sähköasentajasta veturin rattiin.
Lue myös
– Isä on ollut liikenteenohjaajana, ja olen ollut pienenä isän mukana töissä. Siitä se on juontanut juurensa, Tahvanainen kertoo.
– Ja varma työ ja hyvä palkka, mies naurahtaa.
Eilen Tahvanainen kävi iltapäivällä Pieksämäellä ja saapui takaisin asemapaikalleen Joensuuhun. Päivä alkoi kuuden maissa, kun hän hyppäsi kiskobussin kuskin paikalle ja vei karjalaisia Etelä-Savoon.
Mies ajaa sekä sähköisiä- että dieseljunia. Joensuusta kuljettajat matkaavat pisimmillään Kouvolaan saakka, missä he vaihtavat takaisin Joensuuhun palaavaan junaan.
Työpäivä keskeytyi traagiseen turmaan
Muutama vuosi sitten Tahvanainen oli palaamassa Ilomantsista takaisin Joensuuhun, kun työpäivä keskeytyi järkyttävällä tavalla: Vartioimattomaan tasoristeykseen ajanut autoilija ei huomannut lähestyvää junaa.
– Auto ajoi suoraan junan alle ja sen kuljettaja naishenkilö menehtyi. En pystynyt tekemään mitään, mies kertoo.
Autoilijan citymaasturi raahautui törmäyksessä joitakin satoja metrejä raskaan junan edessä.
– Ne sekunnit tuntuivat pitkiltä, kun odotti junan pysähtyvän.
"Kyllä se uniin tulee"
Junankuljettajia valmistellaan koulutuksessa juuri tällaisiin tilanteisiin. Vastaavanlainen onnettomuustilanne voi sattua kenen tahansa kohdalle. Teoriatieto ei kuitenkaan valmenna siihen, miltä tilanne tuntuu omakohtaisesti.
– Siinä painotetaan, ettei se ole kuljettajan vika, jos auto ajaa alle. Firman puolesta on hyvä tuki, että apua saa.
Tahvanainen itse kertoo käyneensä keskustelemassa lääkärin ja psykologin kanssa.
– Kyllä se uniin tulee viikon kaksi sen tapahtuman jälkeen, mutta ei tänä päivänä enää.
– Ei pelota hypätä kuskin paikalle. Ja jos pelottaisi, ei näitä hommia pystyisi tekemään.
Teron tapauksesta uutisoi ensin Karjalainen.