Kari Tapio ei ole poistunut Suomen tähtitaivaalta edes kuolemansa myötä. Artistin elämäkerran kirjoittanut Vexi Salmi kertoo, miksi sinivalkoinen ääni ei unohdu.
Kari Tapio - Olen suomalainen -elämäkerrasta on ilmestynyt uusi, kirjoittaja Vexi Salmen muistosanoilla täydennetty laitos.
Kuten muillakin ammattilaisilla, Vexillä on edesmenneestä artistista vain hyvää sanottavaa. Kari Tapio oivalsi artistin tärkeimmän läksyn: työnantaja on yleisö, ja sitä pitää palvella.
− Kun Kari meni lavalle, hän lauloi paljon ja jutteli yleisölle, antoi koko pääsylipun edestä. Yleisölle jäi tunne, että artisti on tullut paikalle heitä varten.
Kari Tapio oli Vexin mukaan myös fiksu kertoessaan rehellisesti ongelmistaan alkoholin kanssa.
− Kyllä ihmiset hyväksyvät heikkoudet, kun ne tunnustaa. Se on toinen asia, jos niitä yrittää peitellä ja vähätellä, Vexi sanoo.
Avoimuudestaan huolimatta Kari Tapio ei sortunut myymään itsestään kaikkea mahdollista tai asettumaan lehdistön yläpuolelle. Monesta toimittajasta tuli artistille vähintään puolituttuja.
− Kari ei koskaan esiintynyt suurena taiteilijana, joka antaa armosta haastattelun.
Helikopterilla illanviettoon
Vexi Salmi tunnistaa Kari Tapiossa samoja kansanomaisia piirteitä kuin sanoittajan pitkäaikaisessa yhteistyökumppanissa ja lapsuudenystävässä, Irwin Goodmanissa. Kummassakin artistissa oli ehtaa kulkurin verta.
− Kari lähti aika nopeasti ohitusleikkauksensa jälkeen tien päälle. Keikkoja ei vähennetty yhtään. En usko, että hän olisi lopettanut keikkailua, ellei olisi ollut todella pakko, Vexi pohtii.
Kari Tapio ja Irwin Goodman olivat myös keskenään hyviä kavereita. Vexi kertoo esimerkin kaksikon välisestä huumorintajusta 1980-luvun loppupuolelta.
Kari oli Keikalla Kemissä, Irwin kotonaan Viljakkalassa Tampereen pohjoispuolella.
− Irwin soitti Karille, että tule tänne meille juomaan. Kari sanoi, ettei hän voi, hän on Kemissä ja keikka alkaa kohta. Irwin sanoi siihen, että ei se mitään, ota flap flap, helikopteri!
Studio55.fi/Jenni Kokkonen