Päästöskandaali on viemässä Volkswagenia jälleen oikeuteen.
Yhdysvaltain kauppakomissio on haastanut saksalaisvalmistajan oikeuteen valheellisesta markkinoinnista.
Kauppakomission mukaan Volkswagen on mainostanut dieselmoottorisia autojaan "ympäristöystävällisinä", vaikka tiesi niiden typenoksidipäästöjen ylittävän sallitut raja-arvot jopa 40-kertaisesti.
Kauppakomissio kertoo haasteessaan, että yhdysvaltalaiset asiakkaat ovat kärsineet miljardien dollarien tappiot Volkswagenin vilpin vuoksi.
Volkswagen on mainostanut huijausohjelmistolla varustettuja autojaan valtavilla rahasummilla muun muassa amerikkalaisen jalkapallon loppuottelussa Super Bowlissa, sosiaalisessa mediassa sekä painetuissa lehdissä. Mainosten kerrotaan kohdistuneen ympäristötietoisiin kuluttajiin.
– Tämä on yksi törkeimmistä esimerkeistä siitä, miten yritys voi hämätä yleisöään, floridalainen senaattori Bill Nelson kertoo.
Volkswagenin edustaja Jeannine Ginivan kertoi Reutersille, että he ovat vastaanottaneet kauppakomission haasteen ja jatkavat yhteistyötä Yhdysvaltain lainsäätäjien kanssa.