Volkswagenin kurssi elpyi keskiviikkona, vaikka kolmannella kvartaalilla yhtiö on kokenut 3,48 miljardin euron tappion päästöskandaalin takia.
Autonvalmistaja otti vastaan ensimmäisen kvartaalitappionsa 15 vuoteen. Lasku oli hieman jyrkempi kuin asiantuntijat ennustivat, vaikka yhtiö joutuu vetämään takaisin maailmanlaajuisesti noin 11 miljoonaa autoa ja korvaamaan huijauslaitteistojen korjaukset omistajille. Tällä hetkellä skandaalin hoitoon on varattu noin 6,7 miljardia euroa.
Myyntitulot nousivat vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 8,5 prosenttia ja Volkswagen vahvisti koko vuoden uusien autojen toimitusmääräksi noin 10,14 miljoonaa.
Pankki- ja sijoitusyhtiö BNP Paribasin analyytikko Timothy Rea kuvaili tulosta ”yhtä sekavaksi kuin oletettiinkin”.
– Tärkeää on, että likviditeetti pysyy vahvana, parempana kuin oletettiin ja VW panostaa tähän, jotta se pystyy selviytymään tilanteestaan, Rea sanoi tutkimuksessaan.
"VW on kohtaamassa suuren mustan aukon"
Skandaalin puhkeamisen jälkeen Volkswagen on nimittänyt Matthias Müllerin uudeksi toimitusjohtajaksi sekä aloittanut säästötoimenpiteet.
– Luvut näyttävät toisaalta Volkswagenin vahvuuden ja toisaalta vallitsevan tilanteen vaikutukset alkavat jo näkyä. Teemme kaikkemme saadaksemme menettämämme luottamuksen takaisin, Müller on sanonut.
Luottamuksen takasin saaminen niin autojen kuin kurssinkin osalta voi kuitenkin osoittautua hankalaksi.
– Volkswagen on kohtaamassa suuren mustan aukon, johon sen pitää heittää rahaa ja tällä hetkellä yhtiöllä ei ole aavistustakaan kuinka syvä musta aukko on, finanssipalvelu Hargreaves Lansdownin analyytikko Laith Khalaf sanoi.
Yhtiön osakkeet ovat menettäneet noin kolmasosan arvostaan sen jälkeen, kun skandaali paljastui syyskuussa.
Lähde: CNBC