VR ajaa Suomessa puolet vuoroistaan puolityhjillä junilla.
Miksi näin raju leikkaus, VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu?
– VR:n tavoitteena on laskea junalippujen hintoja pysyvästi. Nykyisellä kustannusrakenteella tämä ei ole mahdollista. Toiminnan tehostamiseksi junakokoonpanoja ja vuorotarjontaa muutetaan vastaamaan kysyntää.
Helsingin ja Turun väliltä poistuvat junavuorot (suluissa päivät, joilta vuoro poistuu)
IC 943 Helsinki 6.56–Turku 9.00 (la)
IC 949 Helsinki 11.02–Turku 13.00 (ma–su)
IC 953 Helsinki 13.02–Turku 15.00 (ma–pe, su)
IC 967 Helsinki 20.02–Turku 22.00 (ma–to, su)
IC 973/S 977 Helsinki 23.02–Turku 1.02 (ma–su)
IC 954 Turku 11.00–Helsinki 12.58 (ma–su)
IC 958 Turku 13.00–Helsinki 14.58 (ma–pe, su)
IC 970 Turku 19.00–Helsinki 20.58 (ma–pe, su)
IC 974 Turku satama 20.35–Turku 21.00–Helsinki 22.58 (ma–su)
(IC 972 Turku satama 19.45–Helsinki 21.58 siirtyy noin puoli tuntia myöhemmäksi, jotta junayhteys Viking Linen laivalta säilyy)
Hintakilpailu on johtanut junamatkustajien määrän laskuun. Junien täyttöaste on surkea.
– Koko maassa kaukoliikenteen matkustajamäärä laski alkuvuoden aikana noin kuusi prosenttia. Yksi ongelma, johon junavuorojen leikkaamisella halutaan puuttua, on matala täyttöaste. Puolet junavuoroista ajetaan tällä hetkellä niin, että matkustajia on alle 20 prosenttia junan paikkamäärästä.
Koetteko, että jäljelle jäävä vuorotarjonta on riittävä länsiuusmaalaisille työpaikkamatkustajille?
– VR:n kaukoliikenteen vuoroja ei vähennetä vilkkaimmasta työmatkaliikenteestä. Ainoa poistuva aamuvuoro on lauantaivuoro. Muut vähennykset kohdistuvat keskipäivän ja illan vuoroihin.
Vuorokarsintaa on perusteltu taloudellisilla syillä.
Pitäisikö VR:llä valtionomisteisena yrityksenä olla muitakin argumentteja kuin liiketoiminnalliset syyt?
– Omistajana valtio edellyttää VR:llä kannattavaa liiketoimintaa, sitä että VR itse vastaa suurten kalustoinvestointien rahoituksesta ja lisäksi omistaja odottaa yhtiön maksavan osinkoa, päättää Lehtipuu.
Vähennykset astuvat voimaan lokakuun lopussa.