Yellow Film & TV -tuotantoyhtiö pyytää anteeksi: "Emme ole yhtiönä pystyneet luomaan turvallista ja avointa ilmapiiriä aivan kaikille"

Yellow Film & TV pyytää anteeksi Helsingin Sanomien artikkelissa esiin nousseita epäkohtia.

Helsingin Sanomat uutisoi sunnuntaina 24. maaliskuuta Yellow Film & TV -tuotantoyhtiön ongelmista, muun muassa työntekijöiden uupumisesta, savustamisesta sekä muista epäasiallisista toimintatavoista.

Yellow Film & TV julkaisi tiistaina 26. maaliskuuta verkkosivuillaan HS:n artikkelia koskevan tiedotteen, jossa pyydetään anteeksi artikkelissa esiin nousseita ongelmia, muun muassa sitä, ettei yhtiö ole pystynyt luomaan turvallista ja avointa ilmapiiriä kaikille. Tiedotteen ovat allekirjoittaneet Yellow Film & TV:n toimitusjohtaja Olli Haikka ja koko Yellow’n johto.

Tiedotteen otsikossa kerrotaan, että Yellow Film käynnistää useita toimenpiteitä työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina 24.3. artikkelin, jossa käsiteltiin Yellow Filmin yrityskulttuuria ja yritystämme työnantajana kielteisessä valossa. Yhtiö tekee kaiken tarvittavan työhyvinvoinnin ja -tyytyväisyyden parantamiseksi.

On sanomattakin selvää, että Yellow Film & TV on hyvin pahoillaan siitä, että joillekin on jäänyt näin huonoja kokemuksia työskentelystä meidän kanssamme. Emme ole yhtiönä pystyneet luomaan turvallista ja avointa ilmapiiriä aivan kaikille, ja tätä pyydämme vilpittömästi anteeksi ja otamme opiksi.  Yhtiön johto ottaa tilanteesta täyden vastuun.

Tiedotteessa sanotaan, ettei Yellow Film & TV voi kommentoida artikkelissa esitettyjä organisaatiossa työskennelleiden yksittäisen henkilöiden asioita tai artikkelissa esiin tuotuja yksittäisiin henkilöihin liittyviä tilanteita yhtiötä sitovan työelämän tietosuojalain vuoksi.

Yellow’ssa on tehty jo vuosia tuotantojen työtyytyväisyyskyselyjä, joissa erityisesti kartoitetaan työssä jaksamista ja viihtymistä. Vuoden 2022 aikana yhtiöön palkattiin lisäosaamista HR-toimintoihin. Vuoden 2022 jälkeen päätettiin myös esimerkiksi työhyvinvointikyselyiden laajentamisesta koko henkilökuntaan, sekä henkilöstötoimikunnan aktiivisemmasta roolista jatkuvan rakentavan vuoropuhelun mahdollistajana sekä uusittiin työntekijöiden kehittymiskeskusteluprosessi ja onboarding-prosessi.  

Yhtiössä käynnistettiin vuoden 2023 alussa uusia toimenpiteitä työhyvinvoinnin parantamiseksi muun muassa organisaatiorakennetta selkeyttämällä ja esihenkilötyötä vahvistamalla.  

HS:n artikkelissa kuvatut asiat ovat tapahtuneet vuosien 2017–2023 välisenä aikana.

Olemme aina tehneet, ja teemme jatkossa vieläkin lujemmin töitä työntekijäkokemuksen eteen.  

Otamme tilanteen tämän kritiikin valossa todella suurella vakavuudella, ja käynnistämme joukon uusia toimenpiteitä ja seuraamme niiden vaikutuksia tarkasti.

Meille on todella tärkeää luoda työympäristö, joka tukee sekä työntekijöidemme hyvinvointia että ammatillista kehitystä ja saa aikaan laadukkaan lopputuloksen yhteistyökumppaneillemme ja asiakkaillemme. Erityisen tärkeää meille on myös se, että kaikki voivat kokea työskentelyn kanssamme miellyttäväksi ja turvalliseksi. Tämän eteen teemme päivittäin kovasti töitä.

Yellow Film & TV:n tuotantoja ovat muun muassa Syke, Putous, Aikuiset ja Kaikki anteeksi.

Yellow Film on myös MTV:n pitkäaikainen yhteistyökumppani. 

– Luonnollisesti olemme MTV:llä pettyneitä ja surullisia, että tällaista on tapahtunut. MTV ei hyväksy kuvattua toimintamallia ja yrityskulttuuria, kommentoi Iina Eloranta, MTV:n VP, Content, Channels and Digital Consumption.

Eloranta painottaa, että MTV:llä halutaan tehdä yhteistyötä vastuullisten kumppaneiden kanssa, jotka sekä noudattavat lainsäädäntöä että toimivat eettisesti.

– On koko alan kannalta tärkeää, että toimintatavoista käydään keskustelua ja näissä keskusteluissa tulee entisestään painottaa työsuojelun näkökulmaa ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimista, hän sanoo.

– Olemme tämän vuoden alusta ottaneet käyttöön sopimuksissamme erilliset eettiset ohjeet, joissa ohjeistamme, miten MTV:n tuotannoissa tulee toimia. Näissä ohjeissa otetaan kantaa muun muassa työsuojeluun, hän jatkaa.

Eloranta lisää, että MTV:llä on myös oma whistleblowing-kanava, kuten myös useilla tuotantoyhtiöillä omansa, jonka kautta tuotantoihin liittyvistä ongelmista voi ilmoittaa anonyymisti.

– Haluamme kasvattaa tietoisuutta siitä, että epäkohtiin voi ja tulee puuttua. 

Lue myös:

    Uusimmat