Mihin autojen "mustia laatikoita" käytetään? Entä millaisia riskejä niiden käyttöön liittyy?
Euroopan unionin vaatimuksesta uusissa autoissa on pian oltava yhteensä 30 uutta turvallisuusjärjestelmää vakiovarusteena.
Uusia järjestelmiä ovat muun muassa älykäs nopeusavustin, joka varoittaa kuljettajaa nopeusrajoituksen ylittämisestä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, automaattinen kaista-avustin sekä peruutuskamera ja mahdollisuus alkolukon asentamiseen. Myös onnettomuustietotallennin eli niin sanottu musta laatikko on tulossa pakolliseksi varusteeksi.
EU uskoo, että pakollisten turvavarusteiden myötä liikenneonnettomuuksien uhriluku pienenee merkittävästi, sillä inhimillinen virhe on osallisena noin 95 prosentissa tieliikenneonnettomuksia.
Lue myös: Uusiin autoihin pakolliset nopeusrajoittimet – myös "mustat laatikot" tulossa
Autot ovat turvallisia matkustajille, mutta eivät muille tienkäyttäjille
Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen vieraili tiistaina MTV3-kanavan Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa. Tolvasen mukaan uusilla turvajärjestelmillä pyritään parantamaan kaikkien tielläliikkujien turvallisuutta.
– Mutta kyllähän se painopiste alkaa pikkuhiljaa siirtymään siitä auton sisällä olevien turvallisuuden turvaamisesta heikompien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvaamiseen, Tolvanen kertoo.
Tolvanen näkee, että nykyinen suuntaus on seurausta siitä, että autoissa matkustavien ihmisten turvallisuuden parantamiseksi on vuosikymmenten varrella tehty jo paljon.
Parantamisen varaa on aina, mutta yleisesti ottaen tämän päivän autot ovat turvallisia niissä matkustaville, ja suurimmat turvallisuudessa tapahtuvat edistysaskeleet otetaankin nyt muiden tienkäyttäjien suojaamisen saralla.
Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 16.58 alkaen.
Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live.
EDR eli tapahtumatietojen tallennin eli "musta laatikko"
Yhä useammasta uudesta autosta löytyy poikkeavia ajotilanteita taltioiva EDR-laitteisto eli niin sanottu musta laatikko.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoo Viiden jälkeen -ohjelman haastattelussa, mitä kaikkia tietoja tämä musta laatikko tallentaa. Katso pääkuvan video, mikäli haluat tietää tarkemmin.
Kallion mukaan kaikki tallennettu data on anonyymiä, eikä esimerkiksi tietoturvavuodon yhteydessä varastettavia tietoja pysty yhdistämään tiettyyn autoon.
– Yhdestäkään autoyksilöstä ei tallenneta tietoa siihen tapaan, että sitä kukaan pääsisi katsomaan. Data menee sinne niin, että auton runkonumerosta neljä viimeisintä numeroa on anonymisoitu.
Kallion mukaan niin sanottua massadataa voivat hyödyntää esimerkiksi viranomaiset liikenneturvallisuuden kehittämiseen ja autojen teknologian ja turvalaitteiden parantamiseen.
Autoliiton Jukka Tolvanen kertoo, voiko poliisi päästä käsiksi mustan laatikon tietoihin esimerkiksi onnettomuustutkintaa suorittaessaan.
Katso pääkuvan videolta, millaisia tietoja auton musta laatikko kerää sekä se, minkälaisia tietoturvariskejä asiaan mahdollisesti liittyy. Entä kuinka paljon erilaiset uudet pakolliset turvajärjestelmät nostavat auton hintaa? Katso vastaus videolta!