69-vuotias Tom Stuker osti elinikäisen lipun United Airlinesin lennoille 1990-luvulla. Enää sellainen ei ole mahdollista.
Yhdysvaltalaisesta bisnesmies Tom Stukerista artikkelin kirjoittanut Washington Post kuvailee häntä United Airlinesin suurimmaksi koskaan tekemäksi virheeksi. Vuonna 1990 lentoyhtiö tarjosi elinikäistä lentopassia 290 000 dollarilla. Stuker tarttui tarjoukseen ja on vuosikymmenien aikana matkustanut yhteensä 23 miljoonaa lentomailia. Ne olisivat maksaneet lipuissa ostettuna kymmeniä miljoonia dollareita. Lentoyhtiö on lopettanut vastaavien lippujen myymisen vuosikymmeniä sitten.
YKsi lentomaili on noin 1,9 kilometriä
Lentoyhtiö juhlisti äskettäin hänen uskomatonta 23 miljoonan mailin lentohistoriaansa yhdessä hänen kanssaan. Stuker julkaisi Instagram-tilillään videon juhlamatkastaan. (Video alla)
Bonuspisteillä luksusillallisia
Kertapassinsa avulla mies ei ole ainoastaan saanut tuhansia ilmaisia lentoja (toki hän on maksanut niistä kertamaksun ikuisesti voimassa olevan lipun muodossa) vaan kerännyt samalla lennoistaan miljoonia bonuspisteitä. Pisteet hän on vaihtanut kalliiksi tavaroiksi tai palveluiksi lentoyhtiön asiakasohjelman kautta. Hän on muun muassa yöpynyt ylellisissä hotellisviiteissä ja syönyt gourmet-aterioita ympäri maailman.
Kerran mies matkusti 12 päivää putkeen viettämällä välilaskujen välisen ajan ainoastaan lentokentän VIP-alueilla eli loungeissa. Tämän hän teki pääasiassa saadakseen lentomaileja.
Stuker kertoo vuoden 2019 olleen hänen paras vuotensa toistaiseksi. Silloin hän lensi 373 kertaa, yhteensä 1,46 miljoonaa mailia. Matkojen hinta olisi ollut rahassa mitattuna lähes 2,5 miljoonaa dollaria (noin 2,3 miljoonaa euroa).
Vuosia sitten hän myös pääsi lentomaileillaan myös Seinfeld -tv-sarjan jaksoon voitettuaan hyväntekeväisyyshuutokaupan. (Kuva jaksosta Stukerin Instagram-tilillä:)
Entä jos et saanut haluamaasi istumapaikkaa?
Stuker on luonnollisesti hyvin tyytyväinen järjestelyyn, mutta niin on myös United Airlines, vaikka mies on aiheuttanut yhtiölle tappiot menetettyjen lippurahojen vuoksi. Stukes tuo yhtiölle paljon positiivista julkisuutta – hänestä on julkaistu vuosien varrella mediassa useita juttuja, joissa hänen hurjaa matkustustahtiaan ihmetellään positiivisessa valossa.
Tom Stuker antaa Washington Postin artikkelissa myös muille lentomatkustajille vinkkejä siihen, miten he voivat – ilmaiseksi – parantaa lentokokemustaan.
1. Koneeseen noustessa, sano ensimmäisenä vastassa olevalle lentoemännälle olleesi tämän lennolla aiemminkin ja saaneesi silloin ensiluokkaista palvelua, vaikka se ei olisikaan totta. Stukerin mukaan ensimmäisenä vastassa oleva lentoemäntä on matkustamon esimies. – Vakuutan, että hän tuo sinulle lennon aikana kaikenlaisia ylimääräisiä juttuja, Stuker sanoo.
2. Jos et ole tyytyväinen saamaasi istumapaikkaan, pidä koneen istumapaikkasovellus auki koneeseen noustessasi. Jos haluamasi paikka vapautuu, nappaa se itsellesi. – Henkilökunta ei välitä. Paikkaa ei oltu koskaan myytykään.
3. Älä ikinä ota erikseen matkalaukkua ruumaan laitettavaksi. Muista alipakata. – Jokaisessa kaupungissa on pesulat ja kauppoja, Stuker perustelee neuvoaan.
4. Älä ole ääliö ja käytä kännykkääsi ilman kuulokkeita. Näin vältät ihmisten vihan. – Aina kun joku puhuu koneessa pitkää työpuhelua kaiuttimen kautta sanon hänelle: ”Seuraavan kerran, kun otat meidät kaikki mukaan kokoukseesi, muista tuoda meille donitseja”, Stuker kertoo.