F1-kauden alkuun on enää yksi päivä aikaa. Esittelemme jokaisena päivänä ennen Australian kisaviikonloppua kaksi tallia. Kymmenentenä eli viimeisenä vuorossa on viiden viime kauden tuplamestari Mercedes.
Barcelonan talvitestien aikana huomiota herättivät Mercedeksen ja mestaritallia väkevästi viime vuosina haastaneen Ferrarin hyvin erilaiset etusiipiratkaisut.
Koulukuntia näyttäisikin olevan kaksi: Mercedeksen mallia on suosinut muun muassa Red Bull, kun taas Ferrarin kanssa samoilla linjoilla etusiipensä kanssa ovat ainakin Alfa Romeo ja Toro Rosso.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen laitettava heti haisemaan – "Tulos tai ulos – ei tarvitse olla kaveri Lewis Hamiltonin kanssa"
Toisistaan hyvin erilaisilla aerodynamiikkaratkaisulla voi olla hyvin merkittävä vaikutus Mercedeksen ja Ferrarin välille ennakoituun mestaruustaistoon.
– Etusiivestä tuleva ilmavirtaus ohjataan eturenkaiden yli ja ohi aivan eri tavalla. Se vaikuttaa tietysti koko loppuautoon, eli miten eturenkaiden takana olevat kääntölevyt toimivat ja ohjaavat ilmaa, miten ilma menee sivuponttonien vierestä pohjalevyn yli ja luo diffuusorin avulla downforcea autolle, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen selvittää.
– Nämä tallit ovat ottaneet hyvin erilaiset lähestymiskohdat tämän vuoden sääntöihin. Kumpi on se oikea tie? Sitä vastausta ei vielä tiedetä, hän jatkaa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Australian GP suorana 15.-17.3.
Ke: Kauden avajaiset klo 08.10
To: Formulasirkus klo 22.35 (MTV3)
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55,
2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.10, ennakkotunnelmat klo 06.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Lisää Oikarisen ja C Moren F1-selostajan Niki Juuselan keskustelua Mercedeksestä jutun videolla. Alla linkit aiempiin talliesittelyihin.
Esittelyssä Toro Rosso – "Ei kovin montaa heikompaa parivaljakko ole"
Esittelyssä Williams – "Ennen kuin asiat paranevat, ne myös hetken huononevat"
Esittelyssä Alfa Romeo – konkurssin partaalta jokerikortiksi vapautuneen Kimi Räikkösen johdolla
Esittelyssä Racing Point – "Sergio Perezin pitäisi pyyhkiä lattiaa Lance Strollilla"
Esittelyssä McLaren – tallipomon sitkeä Alonso-rakkaussuhde kummittelee taustalla
Esittelyssä Haas – "Jos haluaa ajaa hyvistä sijoituksista, tällainen ei tule enää kuuloon"
Esittelyssä Renault – Daniel Ricciardolla haastetta jo tallikaverin lyömisessä
Esittelyssä Red Bull – selkeämpää kuskien välistä nokkimisjärjestystä ei kenelläkään muulla
Esittelyssä Ferrari – "Valmistautunut, vakuuttava, yksityiskohtainen"