Yli puolet suomalaisista boikotoi Venäjällä jatkavien suomalaisyritysten tuotteita tai palveluja. Asia selviää Verkkomedia MarkkinointiUutisten ja tutkimustoimisto IROResearchin tekemästä tutkimuksesta.
Suomalaiset ovat boikotoineet muun muassa Teboilia, Nestettä, Hesburgeria, Fortumia ja Valiota. Eniten mainintoja keräsivät Teboil ja sen emoyhtiö sekä venäläinen öljyjätti Lukoil.
Tutkimuksen mukaan 63 prosenttia suomalaisista ei aio ostaa Venäjällä jatkavien suomalaisyritysten tuotteita tai palveluita. Naisista näin kertoo toimivansa 66 prosenttia ja miehistä 60.
Asiaan suhtautuivat jyrkimmin 55–64-vuotiaat. Heistä 69 prosenttia kertoi yritysten jatkamisen Venäjällä vaikuttavan ostopäätökseen. Nuorista aikuisista, 18–24-vuotiaista, puolet sanoivat olevansa valmiita ostamaan Venäjällä jatkavien brändien tuotteita.
Tutkimuksen tiedot kerättiin 15.–23. maaliskuuta välillä. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin +3,2 prosenttiyksikköä