Halpa vs. kallis on saanut sarjan makuraadinkin kyseenalaistamaan omia suosikkituotteitaan.
MTV Uutisten Halpa vs. kallis -sarjasta on tehty jo yli 40 jaksoa ja alkukesästä katsojia hemmotellaan jälleen uusilla jaksoilla, joissa sarjan päätähdet, MTV Uutisten toimittajat Petra Tuominen ja Fanni Parma, pureutuvat kesäherkkuihin.
Tuominen ja Parma piipahtivat Huomenta Suomen sohvilla kertomassa, mitä kaikkea sarja on opettanut ruoan hinta-laatusuhteesta ja mikä on ollut haastavinta sarjaa kuvatessa.
Katso yllä olevalta videolta koko haastattelu sekä Tuomisen ja Parman parhaat tärpit ruokaostoksille.
Lue myös: Paahtoleivät Halpa vs. kallis -makutestissä: Yksi kaupan leivistä nousi selväksi suosikiksi
Kallis ei ole aina paras
Halpa vs. kallis -sarjan ideana siis on, että samasta tuotteesta maistellaan sokkona eri valmistajien versioita erilaisista hintaluokista.
– Automaattisesti kallis ei ole aina se paras, sen me olemme ainakin huomanneet, Petra Tuominen kertoo.
Moni saattaa olla merkkiuskollinen tiettyjen ruokatuotteiden suhteen, mutta eri valmistajien erot huomaa todella vasta maistamalla niitä rinnakkain, Tuominen toteaa.
Katso myös: Kolajuomien makutestissä järkytyttiin pahanpäiväisesti – "Tää ei voi mennä näin!". Juttu jatkuu videon alla.
7:34
Sokkomaistaminen saattaa saada jopa kyseenalaistamaan omaa identiteettiään. Cola-ihmiseksi tunnustautunut Parma nimittäin pitikin kolajuomien testissä eniten Pepsistä.
– Mielikuvat ajavat meitä todella paljon ostamaan, koska ajattelet, että "tämä on hyvää, tätä olen aina ostanut", Tuominen sanoo.
Vasta sokkotestissä saattaa selvitä, ettei se oma suosikki todellisuudessa olekaan kaikkein maukkain tuote.
Lue myös: Chiquitaa vai Pirkkaa? Testissä kauppojen banaanit – suuret makuerot yllättivät Halpa vs. kallis -raadin
Halpa vs. kallis -toimittajien haaveena on vierailijakausi
Vaikka videoilta välittyy Parman ja Tuomisen hyvä keskinäinen kemia ja sanailu, ei eri ruokatuotteiden arvostelu ole aina niin auvoista.
Toimittajat kertovat, että tunnontuskia saattaa välillä aiheuttaa, kun haluaisi esimerkiksi eettisistä syistä tukea tiettyä tuotetta, mutta se ei voitakaan.
Myös itse maistelu voi tuottaa välillä hankaluuksia, kuten Parmalla kävi ilmi melko etikkaisten sinappisillien kohdalla.
– Ehkä ekaa kertaa tuli sellainen olo, että pitääkö keskeyttää, Parma kertoo naureskellen.
Kaikkiruokainen Tuominen sen sijaan koki erityisesti riisipuurojakson haastavaksi.
6:50
Vaikka paljon on jo kokeiltu, testattavaa riittää yhä. Parma ja Tuominen kertovat, että katsojilta tulee paljon ehdotuksia, joista osa onkin jo toteutettu.
Parma haluaisi myös uusia suklaatestin ja Tuominen puolestaan glögitestin ja kutsua paikalle myös vieraan.
– Haluaisin, että Käärijä tulisi testaamaan kanssamme glögit, koska hänet tunnetaan punaisen Marlin ystävänä, Tuominen toteaa ja pohtii, olisiko sarjan seuraava askel juuri vaihtuvat vierailijat.
Halpa vs. kallis -sarjan kesäjaksoissa tutustutaan uutuusgrillimakkaroihin, kahveihin, silleihin, hard seltzer -juomiin sekä sipseihin ja dippeihin.
Kaikki jo julkaistut jaksot ovat katsottavissa Katsomossa.
Lue myös: Halpa vs. kallis: Xtra, Keiju, Flora, Becel – margariinien makutestissä löytyi selkeä voittaja
Lue myös: Halpa vs. kallis: Pikanuudeleiden makutestissä löytyi selvä voittaja
Katso myös: Kannattaako sumpin kanssa kitsastella kesän juhlissa? Makutestissä suomalaisten arjen ja juhlan suosikit, eli vaaleapaahtoiset kahvit
7:44