Baristat ja kahvilatyöntekijät ympäri maailmaa listasivat ärsyttävimmät tavat, joihin ihmiset kahvia tilatessaan sortuvat. Tunnistatko seuraavista kohdista itsesi?
Videolla barista näyttää mallia, kuinka herkullinen punajuurilatte oikein valmistetaan.
Today-sivusto pyysi baristoja listaamaan ärsyttävimmät tavat, joihin asiakkaat kahvia tilatessaan sortuvat. Vastauksista syntyi kymmenen kohdan lista, joka kannattaa lukea läpi seuraavaa kahvilareissua varten.
1. Puhelimeen puhuminen
Puhelimeen puhuminen nousi esille lähes jokaisen baristan antamassa vastauksessa. Sen lisäksi, että puhelimeen puhuminen vaikeuttaa ja hidastaa tilausprosessia, se voi baristojen mukaan jättää epämukavan olon sekä asiakkaalle että työntekijälle.
– Tehtäväni on tarjota sinulle juoma, jotta loppupäiväsi sujuisi mukavasti. En ryhtynyt tähän ammattiin, jotta voisin toimia kahviautomaattina, erä newyorkilainen barista kommentoi.
LUE MYÖS: Viisi tyypillistä, mutta ärsyttävää tapaa! Älä sorru näihin ravintolassa – ja saat parempaa palvelua
2. Et ole valmis maksamaan
Työntekijöiden mukaan on yllättävää, kuinka moni ihminen tajuaa vasta pitkän jonotusprosessin läpikäytyään unohtaneensa lompakkonsa kotiin. Yhtä ärsyttävää työntekijöiden mukaan on myös se, jos tilauksen tehnyt henkilö ryhtyy kaivelemaan kolikoitaan tai etsimään pankkikorttiaan vasta kassalla, jos takana seisoo kymmenien ihmisten mittainen jono.
3. ”Onko teillä mitään hyvää?”
Tämä on kysymys, joka nousee aika ajoin esiin, mutta kuulostaa baristojen mukaan aina yhtä oudolta. Jos jokin juoma tai ruoka on painettu menutauluun, siihen on yleensä syynsä. Barista ei herää aikaisin aamulla tarjoillakseen sinulle pahanmakuisia tuotteita.
4. Käsittämättömät tilaukset
Vaikka jokaisella on omat kahvimieltymyksensä, joskus tilaukset menevät tiskin toisella puolella työskentelevien mukaan aavistuksen liian pitkälle.
– Saisinko maagisen mokka frappe yksisarvislaten soijamaidolla. Jos tilauksesi ääneen lausuminen vie viisi minuuttia, älä tilaa sitä, eräs barista toteaa.
5. Omien neuvojen antaminen
Työntekijät kertovat vihaavansa asiakkaita, jotka astelevat kahvilan ovesta sisään ja ryhtyvät neuvomaan, kuinka kahvi oikeasti kuuluisi valmistaa. Osa asiakkaista käyttäytyy baristojen mukaan huonosti vain sen vuoksi, että he ovat saaneet huonoa palvelua jossain toisessa paikassa. Pidä siis mölyt mahassasi ja anna baristojen hoitaa työnsä.
6. Liiallinen omatoimisuus
Vaikka mielesi kuinka tekisi napata tiskin takaa lusikka, pilli tai jokin muu haluamasi asia, malta mielesi ja pyydä asiaa kohteliaasti työntekijältä. Liian omatoimiset asiakkaat eivät nimittäin ole baristojen mieleen.
– Joka päivä joku yrittää napata tiskin takaa lautasia, maitoa ja jopa leivoksia omin käsin. Sen lisäksi, että se rikkoo hygieniasääntöjä, se on töykeää.
7. Et omaa käytöstapoja
Vaikka asiakkaat ovat pääosin mukavia, erään baristan mukaan osa ihmisistä kävelee sisään kahvilaa ja käyttäytyy, aivan kuin olisit näkymätön. Kenenkään ei tarvitse olla yliystävällinen, pelkät hyvät käytöstavat riittävät.
– Haluan vain, että minua kohdeltaisiin ihmisenä, ei koneena, eräs barista toivoo.
8. Omaat ennakkoluuloja työtä kohtaan
Baristoina työskentelee paljon intohimoisesti kahviin ja asiakaspalveluun suhtautuvia ihmisiä, jotka haluavat tehdä kahvikokemuksestasi parhaan mahdollisen. Lakkaa siis käyttäytymästä baristoja kohtaan niin, kuin he olisivat laiskoja opiskelijoita, joita työnteko ei kiinnosta.
9. Noudat väärän tilauksen
Jos kuusi ihmistä on tilannut juoman ennen sinua, seuraavan tiskille nouseva kahvi ei ole sinun! Baristojen mukaan yksi kahviloiden suurimmista ongelmista on se, että ihmiset noutavat tiskiltä väärän tilauksen, mikä puolestaan aiheuttaa hämmennystä ja hidastaa tuotteiden valmistumista.
10. Seisot väärässä paikassa
Ihmiset sekä jonottavat että yrittävät noutaa tilauksiaan hyvin usein aivan vääristä paikoista. Erään baristan mukaan väärässä paikassa tien tukkeena seisominen on niin yleistä, että häntä hämmästyttää ennemminkin se, jos joku ymmärtää, missä oikeasti kuuluu seisoa.
Lähde: Today