Yritys lopetti Juuso-karhun kuvittaman oluen materiaalien tuotannon, kun uutisointi suurpetokeskuksen laiminlyönneistä alkoi.
Sinebrychoffin Karhu-oluiden erikoiseriä on jo jonkin aikaa koristanut eri taiteilijoiden tekemät karhukuvitukset. Parhaillaan kaupoissa myytävän erikoiserän taiteilijana on toiminut poikkeuksellisesti aivan oikea karhu, nimittäin Kuusamon Suurpetokeskuksessa asustava Juuso-karhu.
Juuso-karhun tekemän taiteen lisäksi tölkkien takapuolelta löytyy kuvaus karhun ja keskuksen toimitusjohtajan, Sulo Karjalaisen ystävyydestä. Suomalaisten sydämet sulattaneesta tarinasta on kuitenkin viime aikoina tihkunut julkisuuteen paljastuksia, jotka ovat kääntäneet asetelman päälaelleen.
Aluehallintovirasto antoi toukokuisella tarkastuskäynnillään moitteita muun muassa keskuksen aitojen rei’istä, useista kallellaan olevista aidantolpista, riittämättömistä kiipeilymahdollisuuksista sekä karhujen ja ilvesten sukulaisuussuhteista.
MTV Uutiset kysyi Sinebrychoffilta, miten kampanja syntyi ja mitä toimenpiteitä uutisointi suurpetokeskuksesta aiheutti.
Lue myös: Kuusamon Suurpetokeskuksesta aloitettu rikostutkinta
Kansan suosikki taiteilijaksi
Varsinkin Karhun erikoisoluiden tölkeissä on näkynyt eri taiteilijoiden tuottamia versioita perinteisestä karhukuvituksesta.
– Meillä on ollut aina kotimaiset taiteilijat osana sitä, kun olemme kuvituksia tehneet. Tuli tällainen idea, että entä jos Juuso-karhu, kansan suosikki, maalaisi meille tölkin, Sinebrychoffin olutkategorian markkinointijohtaja Niklas Rinne kertoo.
Rinteen mukaan idea syntyi alkuvuodesta 2021, jonka jälkeen kampanjaa lähdettiin suunnittelemaan.
– Mietimme tulevia kampanjoitamme jo hyvin aikaisessa vaiheessa tulevia vuosia varten ja sitten homma etenee projektinomaisesti eteenpäin, Rinne selittää.
Rinteen mukaan kampanjaa suunniteltaessa Sinebrychoffilla ei ollut tiedossaan suurpetokeskukseen kohdistuneita syytöksiä eläinten laiminlyönnistä.
Lue myös: Savonlinnalainen panimo julkaisi Nato-oluen – "Siis tämä ei ollutkaan vitsi?"
Materiaalien tuotanto lakkautettiin tilanteen tultua ilmi
Rinne kertoo, että yritys valmistautuu erityisesti kesää varten varhaisessa vaiheessa, tuottaen olutta ja tilaten materiaalia niihin sangen suuria määriä.
Juuso-karhun taiteilemat tölkit tulivat kauppoihin toukokuussa melko vähin äänin, sillä mitään mainoskampanjaa niiden osalta ei edes ehditty aloittaa.
– Kun uutisointi alkoi ja meille selvisi tilanne, lakkautimme kaiken materiaalin tuotannon siihen. Totesimme, että hävikin vähentämiseksi olemassa oleva materiaali käytettäisiin kuitenkin loppuun, Rinne kertoo.
Rinteen mukaan yritys on käynyt keskustelua asiasta myös suurpetokeskuksen kanssa.
– Halusimme tietää tilanteen ja selvittää, mitkä ovat heidän toimenpiteensä. Ja toki tiedotimme siitä, mitä tälle kampanjalle tapahtuu.
Yritys on laskeskellut, että suurin osa kyseisestä erikoiserästä on myyty kaupoista kesäkuun loppuun mennessä pois.
Taiteilijoiden kanssa tehdään sopimus koskien tölkin kuvitusta, mutta esimerkiksi myyntituloista taiteilija ei saa korvausta, eli vaikka kaupasta ostaisikin Juuso-karhun kuvittamia oluita, siitä ei enää mene rahaa suurpetokeskukselle.
Asiasta kirjoitti ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Lue myös: "Nyt olemme saavuttaneet todellisen pohjan" – Panimoliiton juomien myyntitilastot paljastavat karun seikan oluesta
Lue myös: Turkulaisessa ruokakaupassa myydään 7 prosentin vahvuista olutta – näin se on mahdollista
Katso myös: Näin kaadat oluen oikeaoppisesti lasiin
0:55