Murojätti Kellogg’s lupasi marraskuun lopussa vähentää Britanniassa myytävien Coco Pops -, Rice Krispies - ja Rice Krispies Multi-Grain Shapes -murojen sokeripitoisuutta. Reseptimuuntelun taustalla on kasvanut huoli sokerin vaikutuksista ihmisten – ja varsinkin lasten – terveyteen.
Kaikkia muroja sokeripoliisi ei silti syynännyt. The Telegraph kertoo, että sokerihuurrutettujen Frosties-murojen terveellisempi vaihtoehto ei nimittäin onnistunut lyömään itseään läpi kuluttajien keskuudessa. Tämän vuoksi Kellogg’s päätti palauttaa herkkumurojen reseptin ennalleen – yhtä makeaksi kuin aina ennenkin.
Säästyäkseen kiukkuisten vanhempien vihalta Kellogg’s on yrittänyt väistellä ravitsemuksellista vastuutaan väittämällä Toni Tiikerin mainostamia muroja aikuisten ruoaksi. Väitteensä tueksi yhtiö on poistanut muropaketeista löytyvät yllätyslelut.
– Ensisilmäyksellä Frosties-murojen muuttaminen aikuisten muroiksi vaikuttaa sääntelyn kiertämiseltä, sanoi lihavuutta vastaan taistelevan National Obesity Forum -järjestön edustaja Tam Fry The Telegraphin mukaan.
Monen muunkin on vaikea nähdä, miten muovikrääsän poistaminen pakkauksesta saisi lapset himoitsemaan aamiaisekseen jotain muuta kuin satuhahmon suosittelemia sokerimuroja. Kellogg’s on puolustautunut sanomalla, että Toni Tiikeri on ”aikuinen piirroshahmo”, joka on tuttu varsinkin nyt aikuisikään ehtineelle milleniaali-sukupolvelle.
– En ole vakuuttunut siitä, ettei Toni Tiikeri vetoaisi lapsiin. Frosties-murot ovat hyvin suosittuja, ja vaikka Kellogg’s väittää, ettei niitä ole tarkoitettu lapsille, lapset syövät niitä silti, totesi sokeria vastaan taistelevan Action on Sugar -järjestön kampanjapäällikkö Jenny Rocborough.
Lähde: The Telegraph, The Guardian
***
Kuinka tiukkaan pannaan sokeri pitäisi laittaa? Katso alla olevalta videolta ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vinkit järkevään sokerin käyttöön.
1:44