Leipätiedotus ry:n tuoreet tilastot paljastaat, kuinka paljon leipomotuotteita suomalaiset tänä päivänä syövät.
Leipätiedotus ry:n leipomotilaston mukaan kahvileivällä ja konditoriatuotteilla herkuteltiin vuonna 2019 maltillisesti. Suomalaiset syövät keskimäärin 8,5 kiloa kahvileipää vuodessa. Tämä tarkoittaa kolmen pullan, leivoksen tai viinerin nauttimista viikossa.
– Kahvileivän kulutuksessa oli viime vuonna selkeää nousua kotimaisten tuotteiden osalta. Kahvileivästä ja konditoriatuotteista reilu kuusi kiloa oli kotimaista tuotantoa, loput kaksi kiloa tuontituotteita, kertoo tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen Leipätiedotuksesta.
Neljä viipaletta tuoreleipää päivässä
Leipätiedotuksen mukaan leivän kulutus on säilynyt melko tasaisena koko 2010-luvun. Tilaston mukaan suomalaiset söivät ruokaleipää viime vuonna noin 41 kiloa henkeä kohden, mikä tarkoittaa noin 4 viipaletta tuoreleipää tai 11 palaa kuivaleipää. Tästä määrästä noin 35 kiloa oli kotimaassa leivottua pehmeää leipää.
–Tuonnin kasvusta huolimatta meillä syödään siis edelleen eniten kotimaista leipää. Suomessahan on maailman monipuolisin leipäkulttuuri, jonka ylläpitämisestä voimme kiittää lukuisia leipomoita ympäri maan, Virtanen hehkuttaa.
Suomen suosituin ruisleipä
Suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kiloa henkeä kohden per vuosi. Ruisleipä on kuitenkin muuttanut ajan saatossa muotoaan: reikäleivän ja limpun rinnalle ovat nousseet palaleivät ja valmiit viipaleet. Suomen suosituimman ruisleivän titteliä onkin pitänyt jo vuosia Vaasan Ruispalat. Ruisleivistä suosittuja ovat myös esimerkiksi Fazerin Puikulat ja Reissumies. Lisäksi kauraleipien tuotanto ja myynti on viime vuosina kasvanut.
Kerroimme syksyllä 2019, että erilaiset ohuet leivät ovat valloittaneet viime vuosina kauppojen hyllyt. Villityksen alullepanija on selvä: buumi alkoi vuonna 2016, kun Vaasan Oy lanseerasi leipäinnovaationsa, Ruispalat Ohut Herkun.
Ohut Herkun tuotekehitysprojektia vetänyt Vaasan Oy:n Susanna Peltonen oli mukana kehittelemässä hitiksi muodostunutta leipää ideasta tuotekehityksen kautta valmiiksi tuotteeksi.
– Tämä on kerrassaan upea juttu. Leivästä on tullut ilmiö. Emme ole koskaan saaneet yhtä paljon positiivista palautetta mistään. Ihmiset tulevat lankoja pitkin ja kyselevät, että mistä leipää saa, ja miksi se on aina loppu, Peltonen kertoi MTV:lle syksyllä.